Článek
Pravda je, že děti lze skrze práci snadno vykořisťovat a jejich ochrana je na místě. A taky je pravda, že legislativa nás čas od času pobaví nějakým paradoxem. Na jedné straně dětem do patnácti let věku dovoluje spáchat beztrestně vraždu. Na druhé straně vydělávat si prací na vezdejší svůj chléb v potu tváře (čti nehledě na čas) jim zase pěkně ztěžuje, bez ohledu na fakt, že v Písmu svatém (Mojžíš 3,19) je to lidstvu předurčeno bez věkového omezení. Děti mohou nejen porušovat beztrestně zákony, jejich mentalita smí navíc být deformována filmy oslavujícími násilí a jejich těla smějí být deformována sladkými a mastnými produkty fast foodu. Deformovat jim dětství přílišnou prací ale nedovolíme.
Dětská práce je totiž démonizované téma, co zrodilo se po průmyslové revoluci v Anglii, a pánové Marx a Engels dokázali na vykořisťování dětí v textilkách působivě demonstrovat nelidskost dřevního kapitalismu.
Nebyli sami, nelíbilo se to ani některým kapitalistům té doby. A považte, jak se během dějin mění měřítka lidskosti. Třeba britský ministr vnitra a majitel textilek sir Robert Peel už v letech 1802-1819 prosadil v parlamentu několik zákonů o zdraví a morálce učňů, které omezovaly pracovní dobu dětí v textilním průmyslu ve věku do šestnácti let na 12 hodin (!) denně (jak to asi muselo vypadat předtím?), zakazoval jim práci v nočních směnách a nařizoval, aby jim bylo obstaráno patřičné oblečení.
Velký humanista to byl. Dlužno ovšem dodat, že díky mimořádnému rodinnému jmění si takovou humanitu mohl dovolit. A jakoby náhodou se mu tím podařilo zlikvidovat pár svých, stejným kapitálem nevybavených, konkurentů, kteří na sociální výdobytky pro nezletilé neměli peníze. Kdo věří tomu, že trh vyřeší úplně všechno, nechť si to vezme jako argument.
V čase masívní nezaměstnanosti určitě není mnoho důvodů nechávat pracovat děti, a zákon zamezující, aby je někdo vykořisťoval, má jistě smysl. Jenom se nemohu zbavit dojmu, že přísnost ochránců dětí se vydala jen jedním, tím nejméně nebezpečným směrem. I když přemíra práce může škodit (nejen dětem), je práce vedle nástroje výdělku taky učitelka morálky, a pro děti často ten nejlepší nástroj kultivace.
PRÁVO 7. října 2004