Článek
"Ježíšek neexistuje," hřímal z megafonu známý svolavatel anarchistických 1. májů Ondřej Slačálek. Dárky dětem podle něj nenosí ani Santa Claus, postavička, která byla původně reklamním maskotem společnosti Coca Cola. Dárky se kupují za těžké peníze a mnoho rodin se kvůli nim každoročně zadluží, jen aby "ukázaly jak moc a za kolik se mají rády", pokračoval.
Řečníci vytkli pražskému primátorovi Pavlu Bémovi, že jednou v roce na Štědrý den přiděluje bezdomovcům polévku a po celý jeho zbytek lukrativní zakázky firmám.
Napadli i pouliční prodej a zabíjení kaprů. Je to "proměna bytostí v kus mrtvé hmoty na prodej", uvedl jeden z řečníků. V projevech zaznělo i to, že mnohé z dárků vyrobily děti v rozvojových zemích vydírané kapitalismem.
"Touha obdarovat druhé je krásná, ale ne jako ritualizovaná společenská povinnost, ne jako vykoupení za celoroční sobectví, ignoranci a sledování pouze vlastního zájmu a kariéry. Chceme společnost, kde budou lidé myslet na ty druhé 365 dní v roce a ne jen o Vánocích," volali do megafonu aktivisté.
S sebou si přinesli transparenty s nápisy: "Ježíšek neexistuje", "Ježíšek je zombie", "Vánoce jsou svátkem peněz" nebo "Od 27. 12. se zase budete nenávidět".