Článek
O tom, že je tenhle most, navržený slavným architektem Pavlem Janákem, v nejhorším stavu ze všech pražských mostů, zřejmě nepochybuje ani jedna strana.
Oprava podle představ magistrátních úředníků by měla šestnáct metrů široký most rozšířit o dalších pět metrů a vyšla by zhruba na dvě miliardy. Odpůrci ale volají po takové rekonstrukci spojnice mezi Holešovicemi a Libní, která zachová její jedinečný architektonický ráz. A stavba, dokončená v roce 1928, by se podle nich měla stát památkou.
„Jsme přesvědčeni, že Libeňský most vždy byl významnou a unikátní památkou. Nyní máme k dispozici i odborný posudek, který říká, že je opravitelný. Opravu je třeba provést rychle. Doufáme tedy, že už nejbližší hlasování zastupitelstva magistrátu rozhodne ve prospěch citlivé rekonstrukce, a že se tedy zastupitelé budou k mostu chovat jako k památce,“ uvedl starosta MČ Praha 7 Jan Čižinský.
Z posudku Kloknerova ústavu ČVUT navíc vyplývá, že během opravy mostu by pravděpodobně bylo možné zajistit zachování dopravního spojení mezi Holešovicemi a Palmovkou.
„Kdyby došlo ke zboření mostu, přerušila by se doprava zhruba na tři roky, což by podle nás bylo opravdu špatné. Kdyby se most opravoval, tak by mohlo být určité dopravní spojení zachováno,“ řekl Novinkám místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský.
„My se domníváme, že technická stavba s kubistickými prvky by spíš měla přilákat turisty, než abychom si takovou stavbu bourali,“ dodala radní Prahy 7 Lenka Burgerová.
Ministerstvo kultury zahájilo řízení k prohlášení mostu za kulturní památku. Než vydá své konečné rozhodnutí, musí Praha s Libeňským mostem nakládat, jako by už památkou byl.
Zastupitelstvo hlavního města by o osudu mostu mělo rozhodovat ve čtvrtek 28. ledna.