Hlavní obsah

Deloitte už nesmí Ťokovi radit s mýtným

Právo, Jiří Novotný
Praha

Společnost Deloitte už nebude smět ministerstvu dopravy (MD) radit, jak zajistit v Česku výběr mýtného poté, až letos 31. prosince vyprší smlouva s firmou Kapsch. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj totiž teď zakázku, kterou MD loni bez soutěže zadalo Deloitte, definitivně zrušil.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

Článek

Rafaj tak nevyslyšel argument ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), že soutěž na mýtného poradce nebylo možné z časových důvodů vypsat.

Smlouva prý splnila svůj účel

„Nebyly splněny právní podmínky pro to, aby MD mohlo vypsání řádného výběrového řízení vynechat. Ministerstvo loni uzavřelo smlouvu s Deloitte, aniž uveřejnilo oznámení o zahájení zadávacího řízení, a porušilo tak zákon,“ zdůvodnil své rozhodnutí Rafaj, jehož úřad navíc ministerstvu dopravy uložil pokutu 250 tisíc korun.

Ťokův postup v této kauze už dříve zkritizoval předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD), který kvůli tomu nařídil vypracování přísnějších podmínek pro uzavírání smluv bez řádné soutěže.

„Deloitte v podstatě již ukončila svou činnost v rámci přípravy jednacího řízení bez uveřejnění na další provozování mýtného systému,“ uvedl ministr dopravy.

Vypsat řádnou soutěž na nového provozovatele mýtného se totiž už nestihne, takže Kapschi má být smlouva jednacím řízením bez uveřejnění prodloužena o tři roky. Vláda to na návrh Ťoka 9. března schválila, přestože hrozí, že to bude opět napadeno antimonopolním úřadem.

Mýtný řídicí výbor se od ledna nesešel

Způsob, jakým Ťok řeší budoucnost tuzemského mýtného systému, ve čtvrtek v ČT zpochybnil dopravní expert ČSSD Jan Birke.

„Hliněné nohy, na nichž je to postaveno, nás dostaly osm měsíců před vypršením smlouvy s Kapschem do velmi vážné situace. Ujišťování pana ministra, že se to zvládne, už nevěřím.

Od ledna nesvolal řídicí výbor k mýtnému. Situací by se tedy měla zabývat koaliční rada a posoudit, zda je Ťok vůbec schopen výběr provozovatele mýta manažersky řídit,“ prohlásil Birke.

Kapsch v Česku vybudoval mikrovlnný mýtný systém s branami. Provozuje jej od ledna 2007 a od té doby se od kamiónů a autobusů za průjezd zpoplatněnými úseky vybralo už přes 70 miliard korun. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům za stavbu a provozování systému zaplatil do konce loňského roku zhruba 18 miliard korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám