Článek
"Přestali jsme důvěřovat dodavateli, který nás ujišťoval, že je systém funkční," uvedl Dobeš. Ministerstvo vytvořilo krizovou pracovní skupinu, která ve středu objela řadu pracovišť registru a přímo na místě zjišťovala funkčnost nového systému. Ten podle výsledků šetření sice funkční je, ale má obrovské množství nedostatků, dodal ministr s tím, že nepředpokládá, že by se ATS-Telcom podařilo do stanovené lhůty všechny potíže odstranit.
V případě návratu ke starému systému, který spravovalo ministerstvo vnitra, by registr mohl být funkční v menších obcích už v pátek, ve větších městech od příštího týdne, řekl ministr.
Dodal, že dokud firma ministerstvo nepřesvědčí, že systém je plně funkční, nedostane zaplaceno. Naopak na ní budou uplatněny sankce.
Systém zkolaboval krátce po spuštění
Problémy s registrem začaly už v pondělí ráno brzy po spuštění. Provozovatel jej pak rozběhl alespoň v nouzovém režimu. Přesto si ale mnozí uživatelé i v úterý stěžovali na jeho nefunkčnost.
Ministerstvo dopravy, pod které přešla správa dat, v úterý opakovaně ujišťovalo, že systém za 38 miliónů korun funguje, samotní uživatelé registru i úředníci si ale stěžovali na chyby. Systém podle nich například zaměňuje některá data, jako je objem motoru nebo barva karoserie.
Ze správy ministerstva vnitra se pod křídla ministerstva dopravy přesunuly údaje o 7,5 miliónu vozidel. Systém má umožnit spojení s podobnými registry států Evropské unie, ale například i evidencí kradených aut v zahraničí. Česká republika se zavázala zajistit toto propojení nejpozději k 1. lednu příštího roku.