Článek
Spekulace o skutečných nákladech uťala veřejná soutěž. A její výsledek vedení města moc nepotěšil. „Cena je nečekaně vysoká, doufali jsme, že bude nižší,“ řekl Novinkám po otevření obálek Aleš Tolar (STAN), náměstek plzeňského primátora pro oblast dopravy.
„Přihlásily se pouze dvě firmy a nejnižší nabídka za převoz konstrukce a její instalaci je zhruba šedesát milionů,“ konstatoval Tolar.
Zásadní položkou bude přemístění 145 tun těžké konstrukce - ta zatím zarůstá křovinami za škodováckou zdí, odkud je to na místo určení po silnici nějakých deset kilometrů. Most má po ustavení propojit cyklistické a turistické trasy v atraktivní lokalitě pod rozhlednou na Krkavci s cestami u Radčic a v údolní nivě řeky Mže.
Jen o necelých třináct set metrů dál nechá postavit Chotíkov přes stejnou silnici novou lávku, náhradu za mostek stržený před několika lety, a ta bude stát 33,2 milionu. Potřebné finance obec získá od Státního fondu dopravní infrastruktury. Práce by měly začít v nejbližší době.
Dotace to nevytrhne
Městu může pro změnu pomoci evropská dotace od ministerstva pro místní rozvoj, jenže její případnou výši ovlivní právě fakt, že novostavba by vyšla podstatně levněji. „Určitě nám nedají více peněz než Chotíkovu,“ připustil Tolar. Původně město počítalo s tím, že se celá investice vejde do padesáti milionů, z čehož více než čtyřicet pokryje unijní dotace.
Podle Ericha Beneše, ředitele magistrátního Útvaru koordinace evropských projektů, padne rozhodnutí o výši dotace toto léto. „Pochybuji, že půjde o nějakou horentní sumu. Určitě to nebudou tři čtvrtiny ze šedesáti milionů,“ poznamenal Beneš.
Pak přijde řada na radnici. „Budeme muset rozhodnout, zda dotaci dofinancujeme z našeho rozpočtu. Nebo co s tím záměrem bude dál,“ uvedl Tolar. „Musíme se domluvit v rámci koalice. Já bych byl pro realizaci s tím, že by na ni došlo příští rok. Je to důležitá dopravní stavba na důležitém místě. Navíc už jsme dali přibližně milion do příprav,“ upozornil. Za uskladnění rezavějící konstrukce v areálu Škodovky město platí částky v řádu desetitisíců ročně.
Primátor Roman Zarzycký (ANO) sdělil: „Bude záležet na náměstkovi pro dopravu, jaké navrhne řešení, případně úpravy ve svém rezortu.“
Tolarův předchůdce ve funkci a nynější opoziční zastupitel Michal Vozobule (TOP 09) zatím neví, jak by se k případnému hlasování postavil: „Trochu se to ve mně pere. Jde o ojedinělou konstrukci, na druhou stranu je otázka, zda by ji nešlo využít jinde a jinak. Mimořádně nákladný nebude jen její přesun, ale drahá bude i pozdější údržba.“
Památka v šuplíku
Most, který nese jméno svého projektanta Františka Faltuse, stál ve Škodových závodech od roku 1931. Vedl přes železniční trať na Domažlice, sloužit přestal při její modernizaci v dubnu 2019.
Už v roce 2001 podal Národní památkový ústav návrh na prohlášení konstrukce za památku s tím, že jde o první celosvařovaný ocelový silniční most na území Československa, ve své době největší na světě. Ministerstvo kultury ale v této věci doposud nerozhodlo.