Článek
Podle ústavních soudců je ale také prezident povinen zákon buď podepsat, anebo jej vetovat. U daňového balíčku, kdy podpis nepřipojil a postoupil zákon k vyhlášení, neudělal ani jedno. Nepostupoval tedy v souladu s Ústavou.
Podobné situace už ale v minulosti nastaly. Pokud tak není zákon výslovně a jasně vetován, platí i bez podpisu prezidenta. Samotné nepřipojení podpisu nemá podle ÚS takovou právní váhu, aby mělo vliv na řádné ukončení legislativního procesu.
Právníci: Stížnost senátorů u ÚS narazí
Zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů loni na Silvestra a v účinnost vstoupil následující den. Návrh na jeho zrušení podala v lednu skupina senátorů, za kterou jednali David Smoljak s advokátem a europoslancem Stanislavem Polčákem (oba STAN).
Senátoři poukazovali na to, že prezident zákon nepodepsal a vrátil Sněmovně, čímž jej podle nich omylem vetoval. Zeman v přípisu předsedovi Sněmovny z 28. prosince 2020 výslovně uvedl, že se rozhodl svůj podpis nepřipojit a že zákon vrací "k dalšímu opatření", což neznamená, že jej vetuje.