Hlavní obsah

Dáme vám 10 tisíc, když nebudete bourat, slibuje řidičům MHD dopravní podnik v Brně

Brno

Motivační odměnu pro své řidiče ve výši 10 000 korun zavádí brněnský dopravní podnik. Dostane ji každý, kdo při řízení služebního vozidla nebude mít od června do konce listopadu dopravní nehodu. Firma chce tímto netradičním opatřením přimět své řidiče k opatrnější jízdě.

Foto: archiv HZS JMK

Ilustrační foto z nehody, která se stala v září 2021 v Lidické ulici v centru Brna.

Článek

Kolizí totiž přibývá, kvůli čemuž vydává podnik nemalé částky za opravy a pojištění. Společnost zaměstnává přes 1400 řidičů tramvají, autobusů a trolejbusů. Každý pracovní den přepraví milion cestujících.

„Jsme si vědomi toho, že v Brně panuje nelehká dopravní situace, proto nechceme působit restriktivně, ale spíše chceme jít cestou pozitivní motivace,“ řekl Novinkám dopravní ředitel podniku Jan Seitl s tím, že vyplácení odměny se firmě vyplatí.

Řidiči brněnské MHD mohou opět poslouchat rádia, ale jen v prázdných vozidlech

Domácí

Kolizí zaviněných řidiči MHD přibývá

Loni evidoval brněnský dopravní podnik 823 nehod s účastí některého ze svých vozidel. Jde zhruba o stejný počet jako v roce 2019, tedy před nástupem pandemie koronaviru, kdy se tramvaje, autobusy a trolejbusy z obavy před onemocněním téměř vylidnily. Nyní se co do počtu přepravených situace vrací do normálu. Problém je v tom, že řidiči MHD jsou nepozorní.

Nechceme působit restriktivně, ale spíše chceme jít cestou pozitivní motivace.
Jiří Seitl, dopravní ředitel DpmB

Zhruba třetinu z oněch 823 kolizí zavinili právě zaměstnanci dopravního podniku. Podle Seitla je alarmující meziroční sedmiprocentní nárůst počtu nehod způsobených řidiči dopravního podniku. Opravy vážně poškozených tramvají přitom mohou jít až do milionů korun.

Zvyšují se náklady za pojištění

Více zaviněných nehod pro podnik znamená i vyšší výdaje za pojistné. V případě autobusů se kvůli většímu počtu těchto nehod zvýšilo pojistné o více než 80 procent, což jsou statisíce. „Bez ohledu na výdaje je hlavním tématem pro nás ale bezpečnost cestujících. To je a vždy byla naše priorita,“ uvedl k motivačnímu příspěvku generální ředitel firmy Miloš Havránek.

Opilá žena jela v Brně kilometr v tramvajovém kolejišti, zničila tři pneumatiky

Krimi

Před časem řidičům podniku zcela zakázal používání rádií a jakéhokoli poslechu audia za jízdy s tím, že si na hlasitou hudbu stěžují cestující a je nutné, aby se řidiči více soustředili na jízdu. Nakonec své rozhodnutí změnil, řidiči mají rádia povolena, pokud jedou bez cestujících.

O věci se dále jedná. Odboroví předáci řidičů tvrdí, že poslech rádia nesnižuje pozornost řidiče. Prý je to naopak, při mnohahodinovém proplétání rušnou dopravou je naopak udržuje bdělé. Brněnský dopravní podnik si k poslechu rádií nyní ověřuje, jak to řeší jiné dopravní firmy.

„Statistiky nehodovosti sledují ve všech dopravních podnicích. Častější je odměňování řidičů za určitý počet ujetých kilometrů bez nehody, například v Dopravním podniku města Hradce Králové mají projekt Jízda bez nehod, kde každý rok vyhodnocují řidiče, kteří dosáhli určitého milníku ujetých kilometrů bez zaviněné nehody. Takové ocenění řidiči získají od 250 000 kilometrů bez nehody, což ujedou zhruba za pět let,“ řekla Novinkám mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová.

Trolejbusy bez trolejí využijí na pravidelné lince v Brně

Domácí

Výběr článků

Načítám