Hlavní obsah

Další potupa Čechů od Polska. Tentokrát je to vysokorychlostní trať

Stavba polské vysokorychlostní trati z Katovic k hranici Česka by měla začít za dva roky. Trať má pak pokračovat na českém území. Ministerstvo životního prostředí ČR informovalo obce, že se už chystá mezinárodní posouzení vlivu na životní prostředí. Češi však ještě nemají ani projekt. Poláci přitom Čechy zahanbili už na konci července, když zprovoznili dálnici od českých hranic k Baltu.

Foto: Město Bohumín

Uvažovaná trasa budoucí vysokorychlostní trati

Článek

Vysokorychlostní trať má vést z Katovic k českým hranicím a u obce Dolní Lutyně se má napojit na uvažovanou českou rychlotrať přes Bohumín na Ostravu a dál. „Ze zaslaného materiálu je zřejmé, že Polsko se v záměru vybudování vysokorychlostní trati posunulo hodně dopředu. Koncový úsek na české straně, který se má na polskou trať napojit, je naopak v nedohlednu. Z poslední informace od ministerstva dopravy vyplývá, že zatím nemají ani čárku. Takže Poláci jsou připraveni, zatímco náš stát ještě hledá tužku,“ neodpustil si popíchnutí starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Ke kritice se přidal i starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (STAN). „Je vidět, že Polákům na projektu opravdu záleží a považují ho za prioritu. Bohužel Česko v tomto případě zaspalo,“ řekl starosta Buzek.

Foto: Město Bohumín

Uvažované napojení na polskou vysokorychlostní trať na českém území

Jak uvedl mluvčí státní Správy železnic Dušan Gavenda, aktuálně se pro projekt připravuje mezinárodní smlouva o spolupráci. Není tedy pravda, že se vůbec nic neděje, jak by se mohlo z vyjádření starostů jevit. Správa železnic podle Gavendy připravuje zadání zpracování podrobnější dokumentace projektu. „Vypsání je plánováno letos na podzim. Na území Moravskoslezského kraje byly již na základě žádosti Správy železnic aktualizovány zásady územního rozvoje pro tuto stavbu a proběhlo strategické posouzení vlivů na životní prostředí SEA, což je pro přípravu stavby klíčový milník,“ uvedl mluvčí.

Koupila jsem máslo za dvacku. V Polsku jsou potraviny stále výrazně levnější

Ekonomika

Odborníky je polská rychlotrať vnímána jako důležitá investice pro Slezsko a po jejím propojení s budoucí vysokorychlostní trasou v České republice pro celou transevropskou železniční síť. „Při rychlosti našeho státu se ale obávám, že než se u nás začne stavět, budou polské rychlovlaky zralé pro muzeum železniční historie,“ rýpl si ve čtvrtek bohumínský starosta.

Vysokorychlostní trasa přitom velmi úzce souvisí s případným dopravním řešením chystaného průmyslového parku, tzv. gigafactory, jejíž výstavbu v Dolní Lutyni stát na úkor negativního postoje místních obyvatel prosazuje.

Jak informovala bohumínská radnice ve čtvrtek v tiskové zprávě, v Polsku se původně tak jako u nás pracovalo s několika návrhy tras. Podle finálně vybrané varianty zamíří z Katowic směrem k Dolní Lutyni mezi polskými obcemi Godów a Łaziska, kde překročí řeku Olši pomocí vyvýšené dvoukolejné mostní konstrukce. „Hraniční bod poblíž farmy Bezdínek investor vybral po dohodě s Moravskoslezským krajem, který jej zapracoval do změny svých zásad územního rozvoje,“ upřesnila mluvčí bohumínské radnice Jana Končítková.

Nový polský úsek v délce zhruba 80 kilometrů umožní vlakům pohybovat se rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Investice má na polské straně dosáhnout 134 milionů zlotých (785 milionů korun).

Podobný problém s dálnicí

Pokud Češi v přípravě vysokorychlostní trati nezaberou, půjde o další mezinárodní potupu, kterou České republice Poláci způsobí. Poprvé se tak stalo na konci července, kdy Poláci zprovoznili kompletní autostrádu S3 z česko-polských hranic až k Baltskému moři. Češi na rozdíl od Poláků nemají na posledním úseku D11 ani kopnuto. Dostavba dálnice z Královce do Trutnova má začít po peripetiích s vyloučením vítěze loňského tendru až na podzim.

Poláci mají dálnici k Baltu kompletní. Čekáme na české bratry, smějí se nám kvůli D11

Evropa

Související články

Výběr článků

Načítám