Článek
„Po první nové části se všichni projedeme již koncem roku 2027,“ řekl Právu Kupka.
Podle něj Pražský okruh svým názvem může budit dojem, že se jedná o něco, co se týká pouze Prahy. „To je velký omyl. Není to dálnice jenom pro Prahu a pro střední Čechy, jak by se mohlo zdát. Je to klíčová komunikace pro celou republiku, pro všechny občany. Je to dluh, který musíme urychleně splatit,“ dodal Kupka.
„Už v příštím roce chceme naplno spustit výstavbu jeho části mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Máme pro to všechny předpoklady,“ dodal ministr.
V návaznosti na studii o vlivu stavby na životní prostředí je už nyní hotovo 70 procent všech takzvaných kompenzačních opatření. Kompletně dokončena budou letos, tedy o rok dříve, než bylo původně plánováno. Mělo by jít například o protihlukové stěny, ale i další opatření.
Dostavba pražského vnitřního okruhu má vyjít na 92 miliard. Cena proti odhadu výrazně narostla
Nejvytíženější oblast
Nový úsek má měřit 12,6 kilometru. Je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Ministerstvo už předloni zveřejnilo materiál, podle kterého neexistence části okruhu přináší společenské ztráty téměř čtyři miliony korun denně.
„U úseku 511 Běchovice–D1 je předpoklad zahájení realizace v roce 2024. U tří úseků na severu v letech 2027 až 2028,“ doplnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.
Proti loni vydanému územnímu rozhodnutí úseku 511 byly podány dvě žaloby. Radnice Horních Počernic ji po změně vedení stáhla. Druhá byla žaloba od spolku Za lepší Dolní Chabry, ačkoli sídlí vzdušnou čarou dvanáct kilometrů od stavby.
„Žaloba byla v květnu Krajským soudem v Ostravě zamítnuta. Proti tomuto rozsudku lze podat ještě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu,“ upřesnil Studecký.
ŘSD mezitím pokračuje v přípravách, například výběrem firem pro kácení porostů. Téměř dokončený je i výkup pozemků.
„Dnes, kdy běží druhá vlna komunikace směrem k vlastníkům těchto pozemků, jsme již na 80 procentech vykoupených. Zároveň je důležité zdůraznit, že výzvy k výkupům pozemků nyní podle zákona také obsahují informaci, že dalším krokem může být vyvlastnění pozemků, ke kterému nás opravňuje legislativa,“ poukázal Kupka.
Vyvlastnění je nicméně až poslední instance, jestliže se vyčerpají všechny možnosti k dohodě.
Poslední dosud zprovozněné části Pražského okruhu jsou tři úseky na jihu D1–Vestec–Lahovice–Slivenec. Otevíraly se v září 2010.
Po dokončení by měl celý Pražský okruh podle plánů měřit 83 kilometrů. Teď je v provozu zhruba polovina. Kromě úseku 511 chybí celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu.