Článek
Podobné zkoušky se zakouřením tubusů tunelů se musí konat každé čtyři roky, bezpečnostní systémy se pak testují každý rok.
„Jde o jeden ze zásadních bezpečnostních testů celého tunelového systému. Provádíme modelový požár v tunelové troubě. Pro celý svět a všechny dálnice světa platí, že požár v tunelu je suverénně nejrizikovější moment na dálniční síti. Jakýmkoliv špatným událostem chceme předejít,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Specializovaná firma s pomocí přístroje zaplnila dýmem postupně každý tubus obou tunelů. Simulace silného zakouření a prudkého rozvoje požáru měla ověřit, zda správně reagují jak systémy, tak dispečeři v dálničním velínu.
Systém je schopen zaregistrovat nejen zakouření či oheň, ale také prudké zpomalení dopravního proudu, chodce, pád části nákladu a další podobné situace.
„Výsledkem zkoušky vždycky musí být pozitivní ověření, že tunel je bezpečný,“ doplnil Rýdl.
Při zkoušce se data z tunelu dostávají na dispečink, který je v Řehlovicích na Ústecku.
„Na to musí reagovat dispečeři. První věcí je, že jim začíná odpočet, to je 20 sekund, kdy musí reagovat, a buď požár potvrdit, nebo vyvrátit,“ řekl tunelový technik dálnice D8 Ladislav Petrovič.
Mezi bezpečnostní opatření v samotném tunelu patří požární tlačítko, které může při problémech aktivovat řidič na místě. Pod stropem vede takzvaný fibrolaser, tedy kabel reagující na teplo.
„Ten také spouští požární scénář. Scénář může spustit i dispečer, který je na velíně, na základě pozorování z kamer,“ dodal Petrovič.
Podobné zkoušky se dělají vždy v noci, aby se na vytížených dálnicích co nejméně komplikoval provoz. Po dálnici D8 u hranic s Německem jezdí denně 16 až 18 tisíc vozidel s velkým podílem kamionové dopravy.