Hlavní obsah

Dálnicí D8 se zřejmě bude zabývat Evropská komise

Novinky, Jiří Novotný
PRAHA

Ochránci přírody se snaží zablokovat průchod dálnice D8 chráněnou krajinnou oblastí (CHKO) České středohoří. Organizace Děti Země, Ekologický právní servis a Hnutí Duha se nyní dokonce obrátily na Evropskou komisi. Adresovaly jí stížnost, že stavba dálnice poškodí v CHKO rašeliniště a horské louky.

Foto: Leona Roháčková

Stále oblíbenější jsou i netradiční svatby. Tahle nevěsta své ano řekla v ZOO Olomouc

Článek

"Plánovaná trasa dálnice ignoruje šetrnější alternativy," tvrdí ekologové. Chtějí prosadit, aby nejcitlivějšími oblastmi CHKO vedl dálniční tunel dlouhý tři a půl kilometru. Jejich stížností se zřejmě bude zabývat Direktorát pro životní prostředí Evropské komise.

Dálnice D8 (Praha - Ústí nad Labem - hraniční přechod Krásný Les) bude měřit 92 kilometrů. V červnu 2001 na ní byl zprůjezdněn šestnáctikilometrový úsek z Nové Vsi do Doksan. Motoristé se tak již po D8 plynule dostanou z Prahy až do Lovosic, což je 48,3 kilometru. Navíc je ve výstavbě 23 km dlouhý úsek z Trmic ke státní hranici s Německem.

Gordickým uzlem dálnice D8 zůstává 16,4 kilometru dlouhá trasa v CHKO mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Přes výjimku ze zákona se zde stavět stále ještě nezačalo. Sdružení Děti Země se obrátilo na ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL), aby byl znovu přezkoumán vliv dálnice na životní prostředí. Nyní probíhá odvolací řízení.

Politici se snaží stavbu uspíšit

"Když Děti Země uspějí, opozdí se výstavba D8 v CHKO minimálně o tři až čtyři roky. Všechna dosud vydaná rozhodnutí úřadů by totiž byla neplatná," řekl už dříve Právu Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic.

Přitom podle česko-německé mezivládní dohody se D8 má už v roce 2005 propojit hraničním mostem v Krásném Lese s německou dálnicí A17, budovanou od Drážďan. Na nutnosti termín dodržet se letos v dubnu při jednání v Praze shodl ministr dopravy Milan Šimonovský s německým spolkovým ministrem dopravy, stavebnictví a bytové výstavby Manfredem Stolpem.

Překonat problémy s dostavbou D8 se snaží i Ústecký kraj a někteří politici. Například poslanec Josef Hejdar (ČSSD) hledá ve Sněmovně podporu pro přijetí speciálního zákona, jenž by o polovinu zkrátil zákonné lhůty při projednávání stížností na průchod dálnice CHKO a uspíšil vydání stavebního povolení.

Výběr článků

Načítám