Článek
Ministerstvo vydalo loni v březnu rozhodnutí, kterým korigovalo kladné rozhodnutí krajského odboru životního prostředí o stavbě. Jihomoravský kraj vydal souhlasné stanovisko se stavbou dálnice už v roce 2016. Jak bude ministerstvo na rozhodnutí soudu reagovat, zatím není zřejmé. Podle mluvčí Dominiky Pospíšilové se může ministerstvo k rozhodnutí vyjádřit, až bude znát odůvodnění, které zatím není k dispozici.
Nekonečné tahanice
Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov, a nikoliv přes Břeclav. Různé spolky i fyzické osoby napadají přípravné kroky od samého počátku a často úspěšně.
Smutný příběh dálnice z Brna do Vídně: Rakušané finišují, Češi to zvládnou možná za devět let
V tomto případě ministerstvo rozhodovalo o odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu, které podaly spolky jak Voda z Tetčic, tak také Děti Země, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích a právní kancelář Frank Bold. Ministerstvo potvrdilo udělení výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí za splnění dalších podmínek při stavbě.
Příprava dálnice se vleče kvůli soudním sporům a odvoláním proti rozhodnutí úředníků přes deset let. Nejdále je příprava stavby obchvatu Mikulova, který získal loni v prosinci pravomocné územní rozhodnutí, ale je proti němu podaná žaloba. Pro další úseky dálnice očekávali letos silničáři vydávání územních rozhodnutí, žádosti podali loni.
Rakousko má hotovo
Celkem chybí na českém území postavit 23 kilometrů dálnice, která by spojila existující úsek od Brna do Pohořelic s rakouskou hranicí. Rakušané jsou se stavbou prakticky hotoví. Čtyřpruh vede až k Poysbrunnu a loni na podzim se otevřel dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, který lze v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.