Hlavní obsah

Dálnice D48 od Hranic k polskému Těšínu bude kompletní nejdříve za pět let

Ještě minimálně pět let potrvá, než budou moci řidiči projet celou dálnicí D48 od Hranic až do polského Těšína po zmodernizované autostrádě rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Už letos by ale měli stavbaři dokončit další úsek na této dálnici, a to osm kilometrů mezi tzv. Palačovskou spojkou a estakádou v Šenově u Nového Jičína.

Foto: Novinky

Ještě letos chce ŘSD zprovoznit další úsek na dálnici D48 (Palačov - Šenov u N.J.), v létě 2026 pak má být hotova i tzv. Palačovská spojka, což je silnice I/35 včetně napojení na dálnici.

Článek

„Pravý jízdní pás ve směru na Nový Jičín je v provozu už od minulého roku, nyní probíhají dokončovací práce na asfaltech, betonech a mostech v levém jízdním páse,“ popsal aktuální stav Jan Šváb, správce stavby D48 z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

Přiznal, že menší komplikaci způsobila sanační opatření okolo sesuvného území u Starého Jičína. „Ale i tak tento úsek zcela zprovozníme do konce letošního roku,“ přislíbil.

V létě 2026 by pak by mělo ŘSD otevřít Palačovskou spojku. Ta leží na rozhraní Zlínského a Moravskoslezského kraje a skládá se ze stavby silnice I/35 z Palačova do Lešné na Vsetínsku, potažmo Valašského Meziříčí, a křížení této silnice s dálnicí D48.

Středočeská D3 se má stavět za tři roky. V plánu je už čtvrt století

Ekonomika

Palačovská spojka

„Stavba začala před rokem, držíme harmonogram i finance. Nejnověji jsme zbourali most z Palačova přes dálnici a stavíme nový,“ sdělil Karel Chudárek, ředitel zlínské správy ŘSD.

Palačovská spojka má podle něj dva významy. „Je velmi důležitá pro celé Valašsko, protože propojuje Valašské Meziříčí, Rožnovsko, Vsetínsko, napojí je na dálnici D48, potažmo dálnici D1. To bude obrovské zrychlení dopravy,“ uvedl.

Další podstatnou funkcí je odvedení tranzitní dopravy ze stávající silnice I/35, která vede přes Hranice a lázeňské městečko Teplice nad Bečvou. „Teplice si oddechnou asi nejvíce, protože tak přispějeme k záchraně tamních pramenů, které se současnou dopravou a neustálými vibracemi mohou narušit a nenávratně ztratit,“ řekl Chudárek s tím, že za postavení asi devíti kilometrů by měl stát zaplatit zhruba 2,2 miliardy korun.

Správce stavby D48 Šváb potvrdil, že po dostavbě celého úseku na D48 a mezi Šenovem u Nového Jičína a Bělotínem, včetně Palačovské spojky, bude na celé budoucí dálnici D48 už jen jeden nezmodernizovaný úsek na Novojičínsku, a 3,8 kilometru od Rybí po Šenov u Nového Jičína. Tam ŘSD plánuje stavbu zahájit za dva roky a její zprovoznění v roce 2029.

Roční dálniční známka zdraží o 140 korun, dražší budou i další kupony

Ekonomika

Staví nejen dálnici

Nejen na dálnici na rozhraní tří moravských krajů ale panuje v současnosti čilý stavební ruch. V půlce září zahájilo ŘSD také výstavbu Střediska správy a údržby dálnic Poruba ve stejnojmenné části Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku.

„Půjde o pětadvacáté středisko údržby dálnic a bude zajišťovat takzvaný Valašský uzel a napojení Valašska na dálniční síť, to znamená Palačovskou spojku, část D48 a přilehlé komunikace 1. třídy,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl a poznamenal, že i toto středisko bude stejně jako Palačovská spojka dokončeno v létě 2026. Podle Chudárka bude součástí areálu i středisko dálniční policie.

Ministerstvo dopravy od ledna zpoplatní sto kilometrů nových dálnic

Ekonomika

Výběr článků

Načítám