Článek
Zbývá dokončit asfaltové povrchy, svodidla či natáhnout kabely k informačním systémům. Celá stavba má být dokončena v prosinci.
Už zanedlouho, přesněji 17. června, se zprovozní část mezi nynějším koncem dálnice u Dubence ke křižovatce u Těchařovic.
„Zprovozní se polovina dálnice, po níž se bude jezdit jedním pruhem v jednom směru a druhým pruhem v opačném směru. Všechny čtyři pruhy celé dálnice budou zprovozněny v prosinci před Vánoci,“ upřesnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Práce na dostavbě chybějící části dálnice D4 u obce Milín.
Dostavba dálnice směřující od Prahy k Písku je prvním projektem realizovaným v režimu PPP, tedy Public Private Partnership. Dálniční úsek začalo stavět v červnu 2021 francouzské konsorcium. To zajišťuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů a modernizaci i údržbu dalších 16 kilometrů už zprovozněných částí. Konsorcium bude celých 48 kilometrů dálnice dalších 25 let provozovat a udržovat a stát za to bude platit. Výše plnění byla schválena už v roce 2021 na částce přes 30 miliard korun. Splácet začne stát po dokončení dálnice. Po 25 letech přejde úsek do majetku státu.
FOTO: Řidiči se svezou ještě letos. První PPP dálnice roste jak z vody

Stavbu si kromě ministra Kupky v pondělí prohlédl i premiér Petr Fiala (ODS), podle něhož je tento model financování a stavby funkční.
„V příštích deseti letech potřebujeme do rozvoje dopravní infrastruktury investovat jednotky bilionů korun. Počítáme s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl Fiala, podle něhož má být do deseti let dostavěna potřebná dálniční síť.
Anketa
Stejný model by se mohl podle Kupky využít například na dostavbu Pražského okruhu mezi Ruzyní a Satalicemi, dostavbu D35 na Moravě nebo na středočeský úsek D3, případně vysokorychlostní železnici nebo propojení mezi centrem Prahy a letištěm Václava Havla.
Výstavba D4 měla být výhodná. Ve finále se může státu prodražit, varoval NKÚ
