Hlavní obsah

Dálnice D35 míří do tunelu

Vraclav

Na svátek Barbory, patronky horníků a dalších profesí pracujících v podzemí, začali silničáři s ražbou tunelu Homole u Vraclavi na Orlickoústecku. Složitou stavbu vyjmulo Ředitelství silnic a dálnic z dálničních úseků a dalo jí samostatnou prioritu. Řidiči projedou tunelem po D35 v prosinci 2026.

Dálnice D35 Ostrov Vysoké MýtoVideo: ŘSD

Článek

Stavba tunelu vyjde na 1,7 miliardy korun, 1,4 miliardy pak bude stát úsek z Ostrova za Vysoké Mýto, který bude hotový za dva roky.

Foto: Stanislava Králová, Právo

Dělníkům i tunelu požehnal kněz.

Tunel tvoří dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 (hloubená část 180 m, ražená 345 m) a 569 metrů (hloubená část 120 m, ražená 449 m). Výška nadloží v raženém úseku nad troubami se pohybuje v rozmezí 8,5 – 19 m, resp. 8,7 – 24 m. Obě tunelové trouby podcházejí frekventovanou silnici I/17 vedoucí od Chrudimi.

Foto: ŘSD

Dělníci začali razit tunel Homole pro budoucí dálnici D35.

Stavební firmy používají takzvanou novorakouskou tunelovací metodu. „Je na bázi výztužných prvků se stříkaným betonem. V Norsku se stříkaný beton nepoužívá, protože mají dobrou geologii. Tam razí tunely v žule. Ve střední Evropě jsou horší geologické podmínky. Když si otevíráme prostor, můžeme reagovat na to, co objevíme. Teď jsou tam jílovcové břidlice a prachovce, dál čekáme tvrdší vrstvy opuky, možná dojde na trhací práce,“ řekl vedoucí projektu Andrej Korba z firmy Marti, která na tunelu pracuje se společností Eurovia.

Právě on usadil sošku svaté Barbory do výklenku nad stavbou. „Uložení sošky je tradice, někdy ji dáváme dřív, ale uložit ji na Barboru nám přišlo příhodné,“ řekl Korba. Místo také posvětil farář a u improvizovaného kříže z neonových světel ve stropní štole požehnal pracovníkům stavby.

Foto: ŘSD

Tunel Homole

„Nyní je proražený portál, razíme do 22. prosince, v pravé i levé díře do 90 metrů na kalotě. Děláme 24 hodin v kuse, po 12 hodinách se směna střídá, končíme 23. prosince ráno, druhého ledna se vracíme,“ popsal Korba.

U vstupní západní části prorazili stavební dělníci horní část ve výšce 6,5 metru a délce 17 metrů, teď ještě půjdou tři metry do hloubky.

„Vyrazil se západní portál, hloubená část je odstraněná a probíhá ražba. Problém je nízké nadloží a to, že procházíme nad silnicí první třídy, která je nyní přivaděčem z dálnice,“ řekla Romana Šolcová z pardubické Správy ŘSD.

Tunel pod vrchem Homole je součástí sedmikilometrového úseku z Ostrova za Vysoké Mýto. „Nyní zde pracujeme na přeložkách plynů, ty vedou skoro po celé délce úseku. Začínáme práci na mostech. Skrýváme ornici a sypeme násypy,“ řekl Pavel Jiroušek z Eurovie CS. Celý úsek navazuje na již dva roky zprovozněnou D35 z Časů do Ostrova, kde musí nyní řidiči z dálnice sjet.

Foto: ŘSD

Úsek z Ostrova do Vysokého Mýta

Část dálnice D35 má stavět soukromník, ministerstvo už ho hledá

Domácí

Výběr článků

Načítám