Článek
Navíc hrozí, že D 47 se ani v roce 2009 nepropojí s polskou dálnicí A 1, jejíž budování nabralo zpoždění kvůli váznoucímu výkupu pozemků.
"Ministerstvo dopravy má o tom s Poláky znovu jednat letos v listopadu. A my rozhodně nebudeme stavět úsek z Bohumína k hranicím dříve, než bude o propojení jasno," sdělil Právu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Petr Laušman.
Šimonovský také tvrdil, že D 47 bude vybudována až o čtyřicet miliard korun laciněji, než se původně zavázala společnost Housing & Construction (H) v rámci projektu PPP, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru.
Housing & Construction měl ostravskou dálnici za své peníze postavit a pak pětadvacet let provozovat, než mu stát vrátí vynaloženou sumu a vyplatí dohodnutý zisk. Šimonovský však smlouvu s H označil za rizikovou pro stát a Špidlova vláda ji v březnu 2003 vypověděla s tím, že za výstavbu D 47 bude odpovídat ŘSD.
"Celou D 47 včetně přípojných komunikací bychom měli skutečně postavit za méně než šedesát miliard korun," ujišťuje Laušman.
Vznikne magistrála dlouhá 377 kilometrů
Mezi Prahou a polskou A 1 vznikne po dokončení D 47 magistrála o celkové délce 377 kilometrů. Vlastní dálnice D 47 bude z Lipníku až k česko-polské hranici měřit 80,2 kilometru. Podle ŘSD je logické, aby nejdelší dálniční tah spojující tři největší města republiky - Prahu, Brno a Ostravu - nesl po dokončení jednotné označení D 1.
Jak už Právo informovalo, v příštím roce počítá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na stavbu dálnice D 47 s částkou 12,6 miliardy korun.
"Ředitelství silnic a dálnic původně žádalo patnáct miliard, tolik ale pro tuto dálnici nelze poskytnout. Vždyť pro celou dopravní infrastrukturu máme mít na rok 2007 k dispozici necelých 60 miliard korun. Jsem přesvědčen, že 12,6 miliardy je akceptovatelná suma, která umožní pokračovat ve výstavbě ostravské dálnice podle stanoveného harmonogramu," řekl Právu Švagr.
Otázkou však je, jaká bude konečná podoba rozpočtu SFDI. Ani po jednání Švagra na ministerstvu financí, které se uskutečnilo 12. září, totiž není jasné, kde sehnat 35 miliard korun, jež má fond v roce 2007 dostat z privatizačních výnosů. Na kontě FNM žádné peníze nejsou a pokračování privatizace v ČR teprve čeká na politické rozhodnutí.
Tošenovský: je to vymodlená stavba
Ředitelství silnic a dálnic považuje 12,6 miliardy za minimální možnou sumu, jejíž další snížení by už skutečně výstavbu ohrozilo.
"Kdybychom na příští rok dostali méně než deset miliard, práce by se výrazně zpomalily. Vzhledem ke stadiu rozestavěnosti této dálnice a uzavřeným smlouvám to ale prakticky není možné," uvedl mluvčí ŘSD Jan Hoření.
Jak zdůrazňuje hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský (ODS), dálnici kraj nezbytně potřebuje nejen s ohledem na příliv nových investorů.
"Tolikrát odložená a dnes doslova vymodlená stavba je pro nás opravdu nutností a věřím, že peníze na ni se krátit nebudou," řekl Právu Tošenovský.