Článek
NKÚ se sice zaměřil zejména na přípravu 14 úseků a období let 2017 až 2023, ale na výstavbu komunikace, která má převzít část dopravy z dlouhodobě přetížené dálnice D1, se podíval i ze širšího pohledu, který ukazuje neschopnost institucí stavbu realizovat.
V této souvislosti kontroloři připomněli, že v roce 2001 se vláda usnesla na tom, že výstavba všech úseků tehdy ještě rychlostí komunikace D35 bude zahájena nejpozději do roku 2010.
„Dvaadvacet let od tohoto vládního usnesení ještě nebyla zahájena výstavba 11 z celkem 21 úseků dálnice,“ konstatoval NKÚ. Zprovozněno bylo zatím 90 kilometrů dálnice, zatímco 108 kilometrů zůstávalo letos v květnu ve stadiu přípravy. První úsek byl zprovozněn v roce 1978.
Na staveništi dálnice u Olomouce našli 20 hrobů ze tří období
Tristní stav tempa přípravy a realizace klíčové dopravní tepny kontroloři dokladovali na skutečnosti, že u 14 kontrolovaných úseků byla průměrná doba přípravy počítaná od vydání souhlasného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) do získání stavebního povolení v průměru 12 let.
Ale kupříkladu 3,3 kilometru dlouhý úsek Křelov–Slavonín se připravoval 27 let, neboť ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obtížně získávalo pozemky pro stavbu.
„Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady,“ uvedl NKÚ s tím, že o zdržení se zasloužilo rovněž podávání námitek a odvolání účastníků řízení.
Podle ministerstva dopravy by mohla být dálnice hotova již v roce 2029.
Zpožďování výstavby se negativně projevuje zvýšenou nehodovostí, negativními dopady na životní prostředí a rovněž prodražováním stavby. Úsek Opatovice nad Labem a Opatovec měl být nejprve dokončen v roce 2021 za cenu 31,1 miliardy korun. Následně se termín posunul do roku 2023 s cenou 31,2 miliardy korun, aby došlo k dalšímu posunu termínu na rok 2027 s cenou 38,7 miliardy korun. „V reálné hodnotě financí se započítáním inflace ta stavba prodražená není,“ tvrdí k nárůstu ceny mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou 210 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. Jeden z chybějících úseků se začal stavět minulý týden.