Článek
„Není totiž možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,“ zdůvodnil svůj návrh poslanec, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. „Chtěl bych se zasadit o to, aby se vozíky mohly používat tam, kde mohou jezdit cyklisté,“ uvedl v tiskové zprávě s tím, že to tak funguje ve většině evropských zemí.
„Argumenty, že naši řidiči jsou neohleduplní a cyklisty netolerují, jsou podle mého názoru bezpředmětné. To bychom spíš měli zakázat automobily, protože ty jsou v rukou arogantních řidičů nebezpečné nejen dětem ve vozících, ale všem účastníkům silničního provozu,“ tvrdí poslanec. Změnu chce prosadit do zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pokud to ale nepůjde, bude žádat zákaz prodeje těchto vozíků.
Cyklovozíky mohou být dětem nebezpečné
O přívěsných vozících se hovořilo v tomto týdnu i v senátním podvýboru pro dopravu. V debatě zaznělo, že na ministerstvu dopravy se bude debatovat o tom, na které komunikace by případně mohli cyklisté vezoucí děti na přívěsném vozíku.
Z vyjádření zástupců ministerstva a policistů vyplynulo to, že pokládají přepravu dětí ve vozících v běžném provozu za nebezpečnou. Cyklista podle nich nedokáže pohyb přívěsu kontrolovat. Vozík může smést ze silnice třeba jen tlak vzduchu od projíždějícího kamiónu. Obecné povolení na silnice tedy tyto přívěsy pravděpodobně nedostanou.
Evropa je nezakazuje
Vozíky na děti jsou v Česku poměrně oblíbené. V zemích Evropské unie je zákaz přepravovat v nich děti po komunikacích spíše výjimečný.
Přívěsy za jízdní kola se vyrábějí pro jedno nebo dvě děti. Do některých modelů lze instalovat i autosedačku pro nejmenší děti. Bezpečí dítěte má na starosti i pevný rám a bezpečnostní pásy. Řadu vozíků připojených za kolem lze v terénu často vidět s bezpečnostním praporkem, který má zajistit jeho lepší viditelnost.