Článek
Řidiče nejspíš vyděsí doplňková tabulka k dopravní značce Jednosměrný provoz, která povolí cyklistům ve městech jízdu v protisměru do jednosměrných komunikací. Cyklisté mají také dostat možnost volby mezi využitím silnice a cyklostezky. K čemu se tedy speciální cyklostezky zaváděly, je záhadou.
„Snažíme se plně integrovat cyklisty s ostatními účastníky silničního provozu,“ vysvětlil změny Právu ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy (MD) Josef Pokorný.
V pravidlech se proto má nově objevit víceúčelový jízdní pruh, který budou moci využívat cyklisté a za určitých podmínek i motoristé.
„Vyhláška úspěšně prošla meziresortním připomínkovým řízením a nyní ji ještě posoudí komise legislativní rady vlády. To už je ale jen otázka několika málo dnů,“ dodal Pokorný.
Novelizovaná vyhláška nabude účinnosti možná už v srpnu a nejpozději v září. Slamečka tak splní slib, že ji podepíše bez ohledu na probíhající povolební vyjednávání ODS, TOP 09 a Věcí veřejných o nové koaliční vládě.
„Vyhlášku jsem odhodlán podepsat, dokud na to budu mít právo, a doufám, že mi to nebude vyčítáno. Ulehčení života cyklistům není politické téma, ale směr, kterým snad chceme jít všichni,“ řekl už dříve Právu ministr dopravy.
Ministerstvo napravuje chybu
Rušení přechodů pro chodce odstartovala v Česku předchozí novela této vyhlášky, v níž MD stanovilo, že pokud přechod přetíná tramvajový pás, musí být vybaven světelnou signalizací. Na to ovšem města neměla peníze a zvolila snadnější cestu – rušení přechodů na úkor bezpečnosti chodců.
Na dotaz Práva, kolik přechodů celkem ubylo, odpověděl Pokorný: „Jen v Praze jich byly zrušeny desítky. Poté, kdy jsme loni na podzim vydali metodický pokyn, to téměř ustalo. Stvrdit to ovšem ještě musíme další novelou.“
Jak se v návrhu vyhlášky uvádí, tam, kde by světelná signalizace mohla způsobit tvoření kolon vozidel, nebude už její instalace povinná. Na vozovce se ale musí namalovat nápis Pozor, tram!.