Článek
Stát stavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut prosazuje. Investici za zhruba 120 miliard korun označuje za klíčovou pro tuzemský automobilový průmysl.
Jednou ze zásadních podmínek dotčených obcí je, aby se velikost plánovaného průmyslového parku dostala z původních 700 hektarů na maximálně 280.
„Zmenšení už není vázáno na rozhodnutí investora, což je pro nás významné gesto a krok ke zkvalitnění komunikace se státem,“ sdělil starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).
Lokalita pro plánovanou gigafactory je zamořená. Stavbu to neohrozí, tvrdí ministerstvo
Návrh dokumentu teď schválila zastupitelstva Dobřan, Líní, Zbůchu a Vstiše.
„Abychom tento závazek oficiálně potvrdili, chceme uzavřít dohodu s okolními obcemi a krajem. V návaznosti na to pak změnit zásady územního rozvoje,“ řekl náměstek ministra průmyslu Petr Očko.
Právě krajské zastupitelstvo totiž bude nové zásady územního rozvoje schvalovat. V původním znění zabírá park zmiňovaných 700 hektarů.
Referendum platí v Nové Vsi do příštího roku
Nová Ves ovšem musí volit jiný postup. Vedení obce je totiž vázané referendem a musí udělat vše pro to, aby zabránilo vzniku strategického podnikatelského parku v Líních, a především neposkytlo potřebné pozemky.
„Proto nemůžeme podepisovat žádné dohody. Referendum platí do příštího roku. Je otázka, zda pak obyvatelé nevyvolají nové,“ přemítal tamější starosta Miroslav Sedlák (SNK Nová Ves).
Podle Davida Petra, koordinátora státní agentury CzechInvest, která má projekt na starost, je součástí návrhu dohody i závazek státu v oblasti dopravy.
„Naším cílem je odklonit veškerou tranzitní dopravu z okolních obcí a umožnit takové napojení na dálnici, které uleví místním občanům. Zásadní bude také moderní železniční připojení, jež má sloužit pro přepravu materiálu do továrny i odlehčení osobní automobilové dopravy budoucích zaměstnanců,“ doplnil.
Samotná gigafactory zabere maximálně 200 hektarů, zbylých 80 bude pro čističku odpadních vod, trafostanici nebo železnici. Továrna by zaměstnala přibližně 4000 pracovníků.
Volkswagen se zatím definitivně nerozhodl. Vybírá mezi Českou republikou, Maďarskem a Polskem. Proti výstavbě se dlouhodobě staví piloti, kteří letiště v Líních využívají. Záměr kritizují rovněž někteří obyvatelé, petici podepsalo více než 10 tisíc lidí.