Článek
Za uplynulých dvacet let dosáhli čtvrťáci druhého nejlepšího výsledku. V matematice se umístili na 21. a v přírodovědě na 17. místě mezi zeměmi OECD. Nejhůře si vedli v roce 2007.
„Výsledky mě uklidnily v tom, že jsme se vrátili na nějakou hladinu. Není to na pláč, ani na to, abychom usnuli na vavřínech. Vybrali jsme kormidlem ten správný směr,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).
Výsledky v matematice i přírodovědě patří v mezinárodním srovnání mezi nadprůměrné. Čelní pozice tradičně zaujaly asijské země, z evropských zemí si nejlépe vedly Severní Irsko a Rusko. Před ČR se umístilo devět zemí EU.
Spolu s Nizozemskem je však ČR jediná země, která oproti roku 1995 jak v přírodovědě, tak v matematice své výsledky nezlepšila.
Vývoj bodových výsledků testů podle TIMSS | |||
---|---|---|---|
Matematika | |||
1995 | 2007 | 2011 | 2015 |
541 | 486 | 511 | 528 |
Přírodověda | |||
1995 | 2007 | 2011 | 2015 |
532 | 515 | 536 | 534 |
Valachová si slibuje, že další plánované kroky ministerstva povedou ke zlepšení žákovských výkonů. Zmínila například reformu financování, jež se bude projednávat ve Sněmovně a která má zajistit, že se školám nebudou rozdělovat peníze podle počtu žáků, ale odučených hodin. Díky tomu budou moci školy dělit hodiny matematiky, jako je tomu v případě výuky cizích jazyků.
Další úspěchy pak má přinést kariérní řád pro učitele, jenž je rovněž v legislativním procesu. Posílit by chtěla Valachová také zapojení rodičů do dění ve školách.