Hlavní obsah

Čtvrťáci se zlepšili v matematice, v přírodovědě stagnují

Právo, jim
Praha
Aktualizováno

Mezinárodní srovnávací testy TIMSS žáků 4. tříd ukázaly, že se čeští žáci se za čtyři roky zlepšili ve svých matematických dovednostech. V přírodovědě jsou na tom v porovnání s rokem 2011 skoro stejně, ukázaly v úterý zveřejněné výsledky. Přesto ministerstvo školství hovoří o úspěchu.

Článek

Za uplynulých dvacet let dosáhli čtvrťáci druhého nejlepšího výsledku. V matematice se umístili na 21. a v přírodovědě na 17. místě mezi zeměmi OECD. Nejhůře si vedli v roce 2007.

„Výsledky mě uklidnily v tom, že jsme se vrátili na nějakou hladinu. Není to na pláč, ani na to, abychom usnuli na vavřínech. Vybrali jsme kormidlem ten správný směr,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Výsledky v matematice i přírodovědě patří v mezinárodním srovnání mezi nadprůměrné. Čelní pozice tradičně zaujaly asijské země, z evropských zemí si nejlépe vedly Severní Irsko a Rusko. Před ČR se umístilo devět zemí EU.

Spolu s Nizozemskem je však ČR jediná země, která oproti roku 1995 jak v přírodovědě, tak v matematice své výsledky nezlepšila.

Vývoj bodových výsledků testů podle TIMSS
Matematika
1995200720112015
541486511528
Přírodověda
1995200720112015
532515536534

Valachová si slibuje, že další plánované kroky ministerstva povedou ke zlepšení žákovských výkonů. Zmínila například reformu financování, jež se bude projednávat ve Sněmovně a která má zajistit, že se školám nebudou rozdělovat peníze podle počtu žáků, ale odučených hodin. Díky tomu budou moci školy dělit hodiny matematiky, jako je tomu v případě výuky cizích jazyků.

Další úspěchy pak má přinést kariérní řád pro učitele, jenž je rovněž v legislativním procesu. Posílit by chtěla Valachová také zapojení rodičů do dění ve školách.

Výběr článků

Načítám