Článek
Objem světového trhu s plastovými obaly mezi lety 2019 a 2020 rostl v průměru o 5,5 procenta, hlavně v reakci na pandemii, uvedl server Business Wire. Například jen osmitýdenní lockdown v Singapuru navýšil objem plastových obalů z hotových jídel a rozvážených potravin o 1400 tun.
Pražské služby podle mluvčího Radima Many zaznamenaly loni v černých popelnicích meziroční nárůst směsného odpadu o víc než 2000 tun. Na rozdíl od jiných měst objem tříděného plastového odpadu v Praze klesl. To ovšem neznamená, že plastů ubylo.
Francouzská firma vyrábí z použitých roušek pravítka
„Je důležité, kam spotřebitel nakonec tento opad vyhodí. Minimálně ochranné pomůcky musí putovat do černé nádoby na směsný odpad, nikoliv do plastu. A krabičky od jídla jsou často příliš mastné, anebo z pohodlnosti také končí v koši na směsný opad,“ popsal Mana Právu.
Směsný odpad putuje do spalovny Malešice k energetickému využití. Házet výrazně znečištěné krabičky se zbytky jídla do žlutých kontejnerů na tříděné plasty podle mluvčího také není ideální.
Vypij a sněz. Studenti z Prahy vyrábějí unikátní jedlé kelímky
Pandemie udeřila v době, kdy politici v řadě zemí vyhlásili válku plastovým odpadům. Jednorázové plasty jako brčka a příbory mají příští rok v EU skončit. Podobné opatření zvažuje i americký Senát.
22. duben: Den Země
„Pandemie koronaviru je specifická, výjimečná situace, kdy je priorita zachraňovat lidské zdraví a životy i za cenu různých obětí včetně dočasně zvýšeného odpadu z medicínských jednorázových pomůcek, jako jsou roušky, respirátory a rukavice. Neomluvitelné ale je, pokud tyto pomůcky končí v přírodě,“ poukázal Jan Freidinger z ekologického sdružení Greenpeace.
Vláda schválila zákaz jednorázových plastových příborů a brček
Na 22. dubna připadá Den Země, zaměřený na propagaci a podporu ekologie. Hlásí se k němu řada společností i v tuzemsku. „Například u nás ve firmě jsme se úplně zbavili jednorázových kelímků. Zaměstnanci teď mají v práci porcelánové hrnky a na cesty omyvatelné bambusové hrnky, které jsou praktické a stylové,“ řekla Magdalena Souček, šéfka poradenské společnosti EY v ČR.