Článek
„Při jízdě metrem mi spadla brada. (…) Budoucnost je tady!“ napsal na sociální síti X (dříve Twitter) jeden z uživatelů s přezdívkou Pozdní Adam. Na krátkém videu zachytil neznámou světelnou animaci, která se vždy na pár sekund objevuje za okny metra. Informuje o příští stanici, na které souprava zastaví.
Nápisy neušly pozornosti ani mnoha dalším cestujícím. „Už jsem to tam viděla před pár týdny a přemýšlela, jestli nemám halucinace,“ uvedla v komentářích pod zmíněným příspěvkem třeba uživatelka Kateřina.
Při jízdě metrem mi spadla brada. Na Bořislavce testují v tunelu hologramy. Budoucnost je tady! #prague #metro pic.twitter.com/fCT7xBJYee
— Pozdní Adam (@pozdni_adam) October 30, 2023
„To je paráda, moc se mi to líbí,“ zhodnotil komentátor Ivan. Jiným však přijde nový prvek rušivý a potencionálně nepříjemný například pro lidi s neurologickými problémy. „Pro oči nic moc, viditelně to bliká, je to takové epileptické,“ napsal k tomu Jakub.
Je to hologram?
Lidé se také pouštějí do spekulací, o jakou technologii vlastně jde a k čemu bude skutečně sloužit. Podle některých se jedná o hologramy, jiní toto nadšení mírní. „Můžu ti zkazit radost? Není to hologram, ale jen dobře synchronizované LED panely,“ vysvětlil uživatel Martin a souhlasili s ním i další.
Podobné animace už totiž znají ze zahraničí, kde fungují řadu let a jde o běžnou záležitost. Viděli je například v Madridu, Barceloně, Frankfurtu, Pekingu či Šanghaji. Má jít o řadu projekčních jednotek na stěně tunelu, které se aktivují při průjezdu soupravy.
Využívají se primárně jako nosič reklamy a podobně by mohly být nasazeny také v naší metropoli. „Testují to na dopravních informacích, do ostrého provozu to nasadí pro reklamy,“ uvažoval v tomto duchu komentátor s přezdívkou Miky Dupré.
Tuto teorii potvrzuje například server iDnes, o novém systému na zobrazení reklamy se totiž podle něj zmiňuje výroční zpráva Dopravního podniku (DPP) z roku 2022.
„V tunelu metra mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka byla zahájena pilotní instalace reklamních panelů LED multimediálního systému (LMS), který by měl zajišťovat projekci reklamních spotů skrze okna projíždějící soupravy metra,“ citovalo médium ze zprávy.
DPP zatím bližší informace k inovaci prozrazovat nechce, podle vedoucího komunikace Daniela Šabíka „ještě technici ladí řadu technických detailů před zahájením zkušebního provozu“.
Podrobnosti slibuje veřejnosti prozradit v příštím týdnu společně s dodavatelem technologie.