Článek
Cesta našeho kufru začíná v odletové hale terminálu T2 u odbavovací přepážky. Poté, co ho personál zváží, přilepí štítek s příslušným čárovým kódem obsahující informace o cílové destinaci a majiteli zavazadla, takzvaný label, putuje samovolně po sběrném dopravníku do útrob letiště.
První zastávkou je třídírna zavazadel. Celková délka pásových dopravníků v třídírnách Letiště Václava Havla Praha dosahuje téměř 4,3 kilometru. Kufr mimo jiné projde i vícestupňovou bezpečnostní kontrolou, která zjišťuje, jestli v něm není výbušná nebo jinak nebezpečná látka.
Takzvaně čisté zavazadlo dále putuje na sorter, automatický třídič skládající se ze 176 sklopných vozíků s miskami. Ty na základě informací ze speciálního skeneru, který přečte čárový kód zavazadla, roztřídí kufr nebo tašku podle destinace na příslušnou třídicí pozici – skluz. Svůj vlastní skluz má přidělený každý let.
„V případě, že zavazadlo ztratí label s čárovým kódem, je odesláno do stanice manuálního kódování, které se nachází rovněž v třídírně zavazadel. Operátor manuálně zadá informaci o destinaci,“ upřesňuje manažer třídírny Václav Ceeh. Zavazadlo se následně vrací zpět do systému.
„Kapacita tohoto systému je 3750 zavazadel za hodinu. Zařízení funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. V sezóně odbavíme přibližně 15 000 zavazadel za den, za rok cca 3,5 miliónu,“ doplňuje Ceeh.
U skluzů pracovníci naloží zavazadla do kontejnerů nebo na vozíky za malé tahače. Pak již kufry a tašky putují k příslušnému letadlu. Do nákladového prostoru se jich vejde až 150. Naložení standardního počtu zavazadel trvá 20 až 30 minut. V Ruzyni jich celkově za rok naloží a vyloží zhruba 56 100 tun.