Článek
Na zástupce projektu Libora Juska a Jana Hrocha se snesla kritika občanů za to, že vůbec do jejich obce navezli odpad z Itálie, i když k jeho přepravě a uskladnění neměli povolení. Věc řešila v uplynulých dnech přímo na místě Česká inspekce životního prostředí s tím, že dovozci za to mohou očekávat vysokou pokutu. Na místě byl s ní i ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle něj bude zřejmě nutné odpad zase vrátit do Itálie.
Investoři chtějí rozjet linku na výrobu desek
„Byla to chyba, měli jsme mít povolení k přepravě, a to jsme skutečně neměli. Někdy vize předčí realizaci, což se stalo i v našem případě. Nic to ale nemění na tom, že náš záměr je seriózní, že odpad umístěný zde není nebezpečný a že je naší snahou rozjet výrobu,“ uvedl Juska.

V bývalém statku v Křižanovicích je umístěno velké množství odpadu z Itálie.
Občany tím uklidnil jen částečně. Padly výhrady, že jim projekt snižuje cenu nemovitostí, že není možné navézt materiál a teprve pak řešit, jak bude využíván, že na statku jsou sice haldy odpadků, ale linka na jeho zpracování za zhruba 75 milionů korun není ještě ani ve výrobě.

Z odpadu by se měly vyrábět lisované desky pro stavebnictví, jenže výrobní linka na to není ani pořízena. Do ČR byl přivezen nezákonně.
Křižanovičtí se netají tím, že mají obavy z toho, že „investoři zmizí a jim zůstanou v dědině hory odpadu z Itálie, které si měli Italové nechat, protože my se máme v České republice postarat o svůj odpad“. Jedna z diskutujících se pustila i do starostky obce Marie Rozehnalové s tím, že navážení odpadu měla zabránit. „Takže jsem si před ty kamiony měla lehnout,“ zareagovala na to starostka. „Měla sis před ně stoupnout a nepustit je,“ odpověděla jí na to žena.
V projektu je zatím až příliš mnoho otazníků
Juska slíbil, že pokud by projekt nevyšel, postará se o to, aby z něj v Křižanovicích nic nezbylo. Na setkání pozval i zástupce ostravské společnosti Lisa tech, která by měla dodat 80 metrů dlouhou linku drtící odpad na malé kousky, z nichž se spéká do desek. Veřejnost sice dostala bohaté technické informace, nicméně přítomní zjistili, že projekt vlastně není ani v začátku.
Společnost Hypo stavby, v níž je Hroch jednatelem a která působí na statku, je v exekuci a její aktivity prošetřuje policie. Pro provoz celého zařízení bude muset vzniknout nová firma. Linka, která by se za několik měsíců měla rozjet, není ještě ani objednaná. Nikdo nevysvětlil, kde na ni vezmou peníze. Aby se rozjela výroba, bude nutné získat souhlas Jihomoravského kraje a projekt musí získat také povolení, že nebude mít negativní dopad na životní prostředí.

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) při návštěvě statku. Prohlíží se vzorky desek, které by se měly vyrábět z odpadu. Uprostřed Libor Juska a zcela vlevo Jan Hroch.
Navíc ani potom nebude vyhráno, protože bude nutné vykoupit od občanů pozemky, na nichž leží příjezdová cesta ke statku. Linka by v ní měla ve dvousměnném provozu zpracovávat až 24 tun odpadu denně. Získané desky lze využít jako ztracené bednění nebo odhlučnění silnic.