Hlavní obsah

Člen vedení Dopravního podniku vlastní firmu, která pro něj vybírá pokuty

Právo, Jana Šprunková
Praha

Primátor hlavního města Prahy Pavel Bém (ODS) nahrál svým protivníkům na smeč. Na post ekonomického ředitele dopravního podniku (DPP) údajně prosadil Martina Horáka, který stojí ve vedení firmy vymáhající pro DPP pohledávky od černých pasažérů. Informovalo o tom čtvrteční Právo a potvrdil to pražský zastupitel Karel Březina (ČSSD) i náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Primátor Pavel Bém před volbou šéfa pražské ODS

Článek

Bém údajně prosadil do funkce ekonomického ředitele dopravního podniku svého člověka, Martina Horáka. Ten se jí ujal od ledna. Skandální je na tom to, že je Horák místopředsedou představenstva akciové společnosti Tessile ditta, která pro dopravní podnik vymáhá pohledávky od černých pasažérů.

Činnost je to více než lukrativní, ročně vynáší okolo 150 miliónů korun a Horák by měl navíc v DPP pobírat ročně zhruba 2,4 miliónu. Navíc Tessile ditta získala zakázku bez výběrového řízení a je to další netransparentní firma, u níž nelze zjistit majitele akcií.

Podle zápisu z loňské valné hromady společnosti Tessile ditta vlastní akcie firmy stejným dílem Martin Horák a advokát David Mařík, uvedla ČTK. Tessile ditta pokuty vymáhá od roku 2008.

Horák má prý hlídat Dvořáka

V kuloárech se hovoří o tom, že by nový muž měl de facto hlídat generálního ředitele DPP Martina Dvořáka, kterému se nechce tancovat podle toho, jak Bém píská.

Je nepřijatelné, aby někdo zastával druhé nejdůležitější místo v dopravním podniku, který si u firmy, jejímž je společníkem, objednává služby.
náměstek primátora Rudolf Blažek

"Je to naprosto neslýchané. To by příště mohl třeba technického ředitele dělat zástupce stavební firmy," řekl ČTK Březina, který je zároveň i členem dozorčí rady podniku, s tím, že jde o etický střet zájmů.

Horáka měl údajně do DPP přivést sám primátor a donutit Martina Dvořáka, aby ho do funkce ekonomického ředitele jmenoval. "Bylo to po konzultaci s primátorem, ale nechci se k tomu vyjadřovat,“ řekl Právu Dvořák. "Pana Dvořáka jsem požádal, aby mně představil nového budoucího ekonomického ředitele, a to se stalo. Jsem spokojen,“ interpretuje obsazení postu Bém.

"Je nepřijatelné, aby někdo zastával druhé nejdůležitější místo v dopravním podniku, který si u firmy, jejímž je společníkem, objednává služby,“ míní předseda dozorčí rady DPP a náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS) na adresu Horáka.

Vyvolá to hrozbu stávky?

Napruženi jsou i odboráři. „Je to dráb Béma a bude mít za úkol držet rozpočet na uzdě, což se může odrazit v horší kvalitě městské dopravy,“ řekl odborový předák Jiří Čada. Pro dalšího předáka, Jiřího Obitka, je dosazení Horáka do klíčové funkce nepřijatelné. "Je to velký problém. A to nejen proto, že nebylo žádné výběrové řízení, ale i kvůli tomu, že snad má vlastnit polovinu akcií firmy, která má zakázku od DPP, potažmo města,“ uvedl.

Na středeční schůzi si proto dozorčí rada vyžádala informaci o tom, jakým způsobem byl Martin Horák vybrán a zda nedochází ke střetu zájmů. Horáka se Právu nepodařilo sehnat. V Tessile ditta nebyl, ani v DPP a služební mobilní telefon odmítl jeho sekretariát Právu poskytnout.

Bém se již v létě zasadil o to, že Horákův předchůdce Ivo Štika musel funkci opustit. Moc si pouštěl pusu na špacír a otevřeně mluvil o dluzích. Mimo jiné i o tom, kolik by mělo město DPP zaplatit za provoz MHD a jak by měla fungovat.

Jak se Bém spletl a Dvořáka se nezbavil

Pavel Bém se chtěl zbavit Dvořáka již v červnu. Tehdy poslal primátor zprávu SMS šéfovi jednoho z odborů Richardu Maříkovi s žádostí, aby vypracoval podklady na zbavení Dvořáka funkce. Omylem ji ale zaslal Maříkovu jmenovci, redaktorovi Hospodářských novin, a tak zpráva prosákla na veřejnost.

„Prosím na zítra ráno připravit odvolání pana Dvořáka z funkce ředitele dopravního podniku. Předkládám já osobně. Důvody jsou neutěšené hospodaření DP.“

„Prosím na zítra ráno připravit odvolání pana Dvořáka z funkce ředitele dopravního podniku. Předkládám já osobně. Důvody jsou neutěšené hospodaření DP.“

Dvořák nakonec svoji pozici ustál. Podle některých informací bylo ve skutečnosti důvodem k odvolání  hádka Béma s Dvořákem, který nechtěl dosadit na post ekonomického ředitele DPP jeho člověka. K omylu s SMS se Bém pouze tajuplně otázal, zda se redaktoři HN vůbec zamysleli nad tím, proč jim ty zprávy posílá.

Primátor se tehdy snažil na jeho místo dosadit jednatele firmy BNV Consulting Radka Novotného, který řídil donedávna transformaci dopravního podniku. Nepovedlo se mu to. Naopak okamžité propuštění a stejně tak ukončení spolupráce s BNV bylo na podzim dokonce jednou z podmínek odborářů, kteří hrozili časově neomezenou stávkou dopraváků.

Výběr článků

Načítám