Článek
Společnost EG.D testovala pomocníka u Starovic na Břeclavsku. I stožáry vysokého napětí totiž potřebují kontrolu. Ve stanovených intervalech je nutné je všechny zkontrolovat a případné závady odstranit. Jednou možností je let vrtulníku a dohled na jednotlivé sloupy. To samozřejmě není levná záležitost.
„Proto jsme to řešili pomocí lezců. Z bezpečnostních důvodů musí vždy pracovat ve dvojici, jeden na sloupu, druhý dohlíží ze země. Do terénu jsme posílali čtyřčlenné skupiny. Za den zkontrolovali osm bodů podpěr vedení,“ řekl vedoucí provozu sítě VVN (velmi vysokého napětí) EG.D Josef Basík.
Kontrola lezci je účinná, ale pomalá a provází ji jedno omezení. „Kontrolovaný úsek musí být odpojený od sítě,“ připomněl Hasík. Využití dronu je tak efektnějším řešením. Navíc je ve spojení s umělou inteligencí, která nasnímané záběry prověřuje.
Uklízejí odpadky ve vodě, detekují sinice. Drony toho umějí stále více
Technici umělou inteligenci naučili, co má dělat. V databázi má parametry míst stožáru a dalších částí, jak mají vypadat, pokud jsou v pořádku. Správný stav pak porovnává s fotografiemi z dronu. Na nesrovnalosti upozorňuje. Těží přitom i s vysoké kvality snímků.
Našla povolenou matici
Výsledek práce umělé inteligence zatím plní očekávání. „Při zkušebním letu nám třeba našla na zhruba čtyři roky starém stožáru povolenou matici. Možná nebyla dotažená při stavbě a následně se vibracemi povolila, ale umělá inteligence problém odhalila,“ řekl Hasík.
Byť snímky míří do izolované informační sítě energetiků, umělá inteligence sama řeší i případné nároky ochrany osobních údajů. „Podívejte, na snímku je dokonale ostré vyobrazení povolené matice na stožáru, ale rozmazaná značka auta a tvář našeho technika,“ demonstroval automatické kroky ke splnění požadavků anonymizace lidí projektový manažer v oddělení inovačních projektů EG.D Jan Čech, který využití dronů ke kontrolám řešil.
Pilot hlídá dron před dravci
V praxi nová technika potřebuje první let, při němž si ukládá trojrozměrnou situaci v terénu. Při všech dalších letech už se pak vydává na kontrolu samostatně, podle uložených dat. Pilot je ale na místě, aby dron vrátil zpět k sobě na konci kontroly či v mimořádných situacích, když by třeba chtěl na letící zařízení zaútočit dravý pták a podobně.
„V této fázi sbíráme zkušenost s tím, že bychom je následně zapracovali do plánu údržby sítě. Pokud se dron osvědčí, bude moci omezit zapojení lezců do kontrol,“ naznačil možné výhody nových technologií Hasík. Do ostrého provozu se drony zapojí od začátku příštího roku.