Hlavní obsah

Chytrá výhybka zrychlí vlaky

Právo, Vladimír Klepáč

Vývojáři z Česka chtějí do tří let uvést na trh chytrou železniční výhybku, která bude pomocí čidel kontrolovat svůj technický stav a tato data pravidelně odesílat na dispečink správy železnice. Přispěje to k větší bezpečnosti na tratích a hlavně k větší plynulosti provozu.

Foto: VUT Brno

Testování čipů na výhybkách na železničních kolejích.

Článek

Čidla na výhybkách se již nyní testují na několika místech republiky. „Výhybky jsou pečlivě prověřovány. Nehody se kvůli jejich poškození sice stávají jen zřídka, ale i tak chceme zajistit, abychom měli výhybky neustále na dálku pod kontrolou,“ řekl Právu za vývojářský tým Otto Plášek ze stavební fakulty Vysokého učení technického (VUT) v Brně.

Zkontroluje se sama

Zamezí se tak výlukám na tratích, když je provoz největší. Výměnu výhybek bude možné naplánovat s předstihem tak, aby se přepravy dotkla co nejméně. Také se omezí výjezdy do terénu k jejich fyzické kontrole.

Za srážku vlaků u Perninku může strojvůdce, uzavřela Správa železnic

Krimi

Provoz bude bezpečnější, což je důležité s ohledem na přechod na vysokorychlostní vlaky. Ty běžné nyní mohou jet rychlostí od 160 do 200 kilometrů v hodině, u vysokorychlostních to bude 320 až 360 kilometrů v hodině. Princip chytré výhybky spočívá v tom, že na ní budou čipy. Na první verzi jich bude zhruba deset, časem jich bude ještě více. Zjednodušeně řečeno, půjde o snímače nejrůznějších typů. Jedny budou monitorovat vibrace, další deformace a jiné stav opotřebení výhybky.

Reálný čas

Data pak budou bezdrátově v reálném čase zasílána na dispečink, kde je příslušný software vyhodnotí a rozčlení do tří skupin rozdělených podle barev semaforu. Zelená bude signalizovat, že výhybky jsou v pořádku, oranžová upozorní na zhoršující se stav a červená je varováním, že je něco v nepořádku.

Projekt je týmovou prací odborníků z více oborů. Výhybka vzniká pro společnost DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov, která ji bude vyrábět. Do vývoje jsou zapojeni pracovníci stavební a strojní fakulty VUT. Podílejí se na něm jejich kolegové z Univerzity Pardubice.

Pendolina jsou kvůli covidu odstavená, cestující se svezou výjimečně

Domácí

Prací s daty se zabývají odborníci z firmy Retia, která dodává i vojenské a bezpečnostní systémy. Vývoj zastřešuje Technologická agentura ČR. Oborníci mají již nyní zkušební výhybky, na nichž testují využití čidel, a to například na trati v Moravanech u Pardubic nebo na několika místech železniční tratě do Ostravy.

Výběr článků

Načítám