Článek
Čidla na výhybkách se již nyní testují na několika místech republiky. „Výhybky jsou pečlivě prověřovány. Nehody se kvůli jejich poškození sice stávají jen zřídka, ale i tak chceme zajistit, abychom měli výhybky neustále na dálku pod kontrolou,“ řekl Právu za vývojářský tým Otto Plášek ze stavební fakulty Vysokého učení technického (VUT) v Brně.
Zkontroluje se sama
Zamezí se tak výlukám na tratích, když je provoz největší. Výměnu výhybek bude možné naplánovat s předstihem tak, aby se přepravy dotkla co nejméně. Také se omezí výjezdy do terénu k jejich fyzické kontrole.
Za srážku vlaků u Perninku může strojvůdce, uzavřela Správa železnic
Provoz bude bezpečnější, což je důležité s ohledem na přechod na vysokorychlostní vlaky. Ty běžné nyní mohou jet rychlostí od 160 do 200 kilometrů v hodině, u vysokorychlostních to bude 320 až 360 kilometrů v hodině. Princip chytré výhybky spočívá v tom, že na ní budou čipy. Na první verzi jich bude zhruba deset, časem jich bude ještě více. Zjednodušeně řečeno, půjde o snímače nejrůznějších typů. Jedny budou monitorovat vibrace, další deformace a jiné stav opotřebení výhybky.
Reálný čas
Data pak budou bezdrátově v reálném čase zasílána na dispečink, kde je příslušný software vyhodnotí a rozčlení do tří skupin rozdělených podle barev semaforu. Zelená bude signalizovat, že výhybky jsou v pořádku, oranžová upozorní na zhoršující se stav a červená je varováním, že je něco v nepořádku.
Projekt je týmovou prací odborníků z více oborů. Výhybka vzniká pro společnost DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov, která ji bude vyrábět. Do vývoje jsou zapojeni pracovníci stavební a strojní fakulty VUT. Podílejí se na něm jejich kolegové z Univerzity Pardubice.
Pendolina jsou kvůli covidu odstavená, cestující se svezou výjimečně
Prací s daty se zabývají odborníci z firmy Retia, která dodává i vojenské a bezpečnostní systémy. Vývoj zastřešuje Technologická agentura ČR. Oborníci mají již nyní zkušební výhybky, na nichž testují využití čidel, a to například na trati v Moravanech u Pardubic nebo na několika místech železniční tratě do Ostravy.