Článek
Kdo jezdí pravidelně a má elektronické kupony, připlatit by si měl o něco méně. Elektronické jízdenky mají zdražit asi o pětinu. Kdo si kupuje jízdenku papírovou přímo u řidiče nebo v pokladně na nádraží, bude na tom hůř, zaplatí ke stávající ceně navíc až kolem třiceti procent.
Definitivní rozhodnutí o nových cenách by mělo padnout během letošního léta. Organizátoři veřejné dopravy, jimiž jsou Pražská integrovaná doprava a společnost Integrovaná doprava Středočeského kraje, kromě zdražování jízdného řeší také případné úpravy tarifních pásem. Návrhy na změny pak budou schvalovat zastupitelé Středočeského kraje.

Cestující ve středních Čechách a Praze si příští rok nejspíš výrazně připlatí za jízdné. Ilustrační foto
Podle krajského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) je však nutné ke zdražení přistoupit kvůli stále rostoucím nákladům na zajištění veřejné dopravy. Navýšení cen se ale nedotkne všech cestujících stejně. „Obecně chceme motivovat, aby cestující co nejvíce využívali digitálu,“ uvedl podle ČTK Borecký. Cenové zvýhodnění elektronických jízdenek a kuponů před jednorázovými papírovými jízdenkami by podle něj mělo cestující vést k jejich upřednostnění při nákupech. Elektronické jízdenky a kupony umožňují rychlejší odbavování cestujících a šetří i další náklady.
Peněz se do zajištění veřejné dopravy a obslužnosti regionu sype z erárních pokladen obrovské množství. Celkově má letos Středočeský kraj hospodařit s více než padesátimiliardovým rozpočtem, z toho více než pět miliard korun, tedy celou desetinu rozpočtu, vydá právě na dopravní obslužnost. Vybrané jízdné pokryje jen zhruba třetinu nákladů.
Obrovskou zátěží bude pro region plánovaný nákup nových vlaků. Kraj a Praha vyhlásily velkou zakázku na zajištění osobní vlakové dopravy na následujících třicet let. To vyjde na 142 miliard korun, o náklady se oba regiony podělí rovným dílem. „Udržení dopravní obslužnosti bez navyšování jízdného je nereálné,“ opakoval Borecký.

Nákup nových vlaků se promítne do cen jízdného.
Podle radního Boreckého vzrostou proti loňskému roku letos kraji výdaje na dopravní obslužnost o 800 milionů korun. Důvodem je mimo jiné i nasazení nových vlakových jednotek RegioFox a RegioPanter na vybrané linky.
Veřejná doprava v regionu obsluhuje přes jedenáct stovek obcí a Prahu, což denně představuje okolo 15 tisíc spojů. V regionu je možné využít jízdenek pro tarifní pásma. Systém Pražské integrované dopravy propojuje střední Čechy s hlavním městem, aby lidé nemuseli při přestupech kupovat více jízdenek, ovšem jízdenky na metro či tramvaje v Praze se platí zvlášť.