Hlavní obsah

Chystá se rekonstrukce další části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží

Druhá část rekonstrukce interiéru ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží by měla odstartovat ještě letos. Správa železnic aktuálně vypsala výběrové řízení na zhotovitele. Jeho vítěz se postará o obnovu zbývající části historického objektu, mimo jiné prostor, které nyní využívá Drážní úřad nebo policie. Nejvyšší přípustná nabídková cena činí 570 milionů korun.

Foto: Správa železnic

Rekonstrukce čeká také jižní část budovy.

Článek

Více než stoletá historická budova hlavního nádraží už má opravenou střechu a fasádu, v letech 2021 až 2023 přišly na řadu kulturní sály v severní části, které jsou unikátní ukázkou secesní architektury.

Práce, které skončily v závěru minulého roku, zahrnovaly opravu a zrestaurování Fantova sálu, Sloupového sálu, chodby, kavárny a VIP salonku podle původního návrhu Josefa Fanty. Stavbaři propojili historické sály se severním podchodem eskalátorem. V sousedství dolní části kavárny vznikla nová komerční jednotka.

Došlo k obnově maleb a reliéfní výzdoby, repasi oken a dveří a v neposlední řadě restaurátorskému průzkumu zlaceného znaku první republiky, který se nacházel ve Fantově sálu pod vrstvami dalších nepůvodních nátěrů. Pravděpodobně byl vytvořen po vyhlášení samostatného Československa v říjnu 1918 na počest příjezdu prezidenta T. G. Masaryka z exilu.

Secesní sály hlavního nádraží opravili do stavu před 120 lety. Stálo to 304 milionů

Domácí

Fantova budova (záběry z ledna 2024)Video: Novinky

Strop viditelný z podchodu

Nyní stavbaře čeká úprava zbývající části památkově chráněného objektu. „Obnovou projdou vyšší patra v severní části, prakticky celá jižní část a další prostory včetně populárního Vládního salonku,“ popsala mluvčí Správy železnic Nora Eberl Friebová.

Do původní podoby se vrátí příjezdový, tedy jižní podchod. Odstraněním nepůvodní podlahy sálu nad ním vznikne vysoký prostor, jehož secesně zdobený strop bude viditelný přímo z podchodu.

Foto: Správa železnic

Interiéry v severní části památkově chráněného objektu už září novotou.

Stavba je rozdělena na tři etapy, během kterých se budou stěhovat jednotlivé provozy. „Zahájení prací se předpokládá v závěru letošního roku, jejich dokončení pak v první polovině roku 2028,“ dodala mluvčí.

Secesní Fantova budova vznikla v letech 1901 až 1909. Do roku 1977 sloužila jako hlavní odbavovací prostor celého hlavního nádraží. Svůj název nese po architektovi Josefu Fantovi, který byl autorem jejího návrhu.

Zástavba by mohla být i nad kolejištěm pražského hlavního nádraží

Domácí

Výběr článků

Načítám