Hlavní obsah

Chybně vykázané zdravotnické výkony ukáže aplikace

Ne každý o tom ví, ale zdravotní pojišťovny umožňují lidem kontrolovat, jaké zdravotnické výkony za ně jejich lékaři pojišťovnám vykazují. Dříve chodily výpisy na vyžádání poštou, dnes takové přehledy nabízejí webové aplikace.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Někdy jsou lidé překvapeni, když zjistí, že si lékaři nechávají jejich jménem od pojišťoven platit za prohlídky a úkony, které nikdy neproběhly. Jak ale upozorňují samy pojišťovny, většinou se jedná o omyl a nikoliv úmyslné obohacování se na úkor nic netušícího pacienta, byť ani to nelze vyloučit.

Nemocnice pojišťovně tři roky fakturovala tisíce korun za výkony, které mi nikdy nedělali
Salim A., pacient

To se hned dvakrát přihodilo Salimovi A., softwarovému vývojáři z Alžíru, který má už dvanáct let trvalý pobyt v Česku. Poprvé už v roce 2016, kdy ho horečka a bolest kloubů přivedly do jedné nemocnice na Moravě.

„Protože jsem byl pracovně v zahraničí, bál jsem se, jestli jsem nechytil malárii. Půl dne mě v nemocnici kontrolovali, nakonec mě propustili s tím, že to je jen chřipka,“ řekl Právu muž, který se až o tři roky později dozvěděl, že Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), u které je pojištěn, nabízí aplikaci MojeVZP, kde si může prohlédnout, co za něj nemocnice vykázala.

Technická chyba, hájí se lékařka

„Zjistil jsem, že nemocnice pojišťovně celé tři roky fakturovala tisíce korun za výkony, které mi nikdy nedělali. Byl jsem tam jen jednou v životě a nemocnice vykazovala výkony vždycky přibližně jednou za dva měsíce. Tu za tisíc korun, tu za osm set,“ uvedl Salim.

Tehdy se pokusil přímo u VZP podat reklamaci. „Paní z asistenční služby řekla, že si to s nemocnicí zkontroluje, od té doby žádné zprávy nemám, ale občas se kouknu na výpis a vidím, že si tam na mé jméno něco fakturují dodnes,“ řekl.

Nemocnice pojišťovně tři roky fakturovala tisíce korun za výkony, které mi nikdy nedělali
Salim A., pacient

Nebyl to ale jediný případ, druhý se mu přihodil nedávno. „Byl jsem jen jednou u oční lékařky zkontrolovat dioptrie a z výpisu jsem zjistil, že jsem u ní musel být jedenáctkrát nebo dvanáctkrát. Tolik výkonů na mé jméno vykázala, pokaždé za několik stovek korun,“ řekl.

„Obávám se, že lékaři v Česku si myslí, že cizinci neumějí česky a nikdy si svůj výpis nezkontrolují, a tak můžou podvádět a zneužívat moje data,“ uvedl Salim, který nechtěl lékařku zpětně kontaktovat, především proto, že neumí dobře česky.

Právo se s oční lékařkou, jejíž identitu zná, spojilo. Uvedla, že o případu Salima A. ví a že se jednalo o technickou chybu. „Byly to všechno úkony u jiných pacientů, ale tenhle pán je první v abecedním seznamu, tak mi v programu několikrát nechtěně naskočilo jeho jméno. Nebylo to schválně,“ hájila se lékařka.

Tyto nesrovnalosti ale nepostihují jen cizince. Právu se ozval muž, tentokrát Čech, jehož matka v důchodovém věku má stejnou zkušenost, a dokonce víckrát. „Matka byla na kontrolním holteru (nasazovací přístroj, který monitoruje srdeční činnost) a pak z výpisu zjistila, že na ni lékař vykazoval zdravotní služby, které se nikdy nestaly. Totéž při kontrolní gynekologické prohlídce,“ řekl Právu muž, který si nepřál být jmenován, řekl ale, že to s odpovědnými lékaři ani pojišťovnou neřešili.

Mluvčí: Pojišťovna podněty kontroluje

Mluvčí VZP Viktorie Plívová Právu řekla, že chybný výkaz péče ze strany lékaře většinou neznamená pokus o nekalé jednání, ale pokud by se takové prokázalo, může pojišťovna s lékařem rozvázat smlouvu.

„Většina nesrovnalostí v přehledu vykázané péče se při kontrole ukáže jako neúmyslná chyba,“ uvedla mluvčí. „V případech, kdy by k vědomému neoprávněnému vykazování péče docházelo opakovaně, a to i přes upozornění ze strany zdravotní pojišťovny, může zdravotní pojišťovna s poskytovatelem péče dokonce ukončit smlouvu,“ dodala. Pojišťovna podle ní kontroluje každý podnět na podezřelé jednání.

Může se podle ní například jednat o chybně zapsané rodné číslo pacienta, pak je výkon připsán jinému pojištěnci. „Někdy jako chyba může působit to, že se zdravotní péče, byť poskytnutá při jedné návštěvě u lékaře, rozepisuje několika čísly kódů jednotlivých výkonů,“ dodala.

K vyjádření lékařky, že za zapsání výkonu mohla technická chyba, ale řekla, že takové pochybení běžné není. „Systémů pro vykazování poskytnuté péče je řada, nelze tedy vyloučit technické pochybení či vadu konkrétního softwaru, byť se s takovými případy z praxe často nesetkáváme,“ uvedla Plívová.

Schodek hospodaření VZP bude nižší, než se plánovalo, uvedla správní rada

Domácí

Výběr článků

Načítám