Článek
„Mohli jsme je na YouTube nahrát, s tím problém nebyl. Chtěli jsme si ovšem zaplatit reklamu, aby pozvánku vidělo víc lidí, to už nám ale neumožnili,“ uvedla Adriana Černá z organizace Člověk v tísni.
„Nerozepisují se, co konkrétně jim vadí. V našem případě uvedli, že video obsahuje zastrašování, zřejmě vadilo spojení dětí a sirén,“ popsala Černá.
Stránky YouTube jsou největší službou pro videa na světě, patří americké společnosti Google. „Máme přísné zásady, kterými se musí reklamy na našich platformách řídit,“ řekla mluvčí české a slovenské pobočky Googlu Alžběta Houzarová. Podle ní tyto zásady naplňují jak pomocí automatizovaných systémů, tak lidskou kontrolou.
Ke schválení či neschválení reklamy dochází podle Černé z Člověka v tísni většinou do jednoho dne. Pokud není odsouhlasena, má zadavatel ještě možnost odvolání. Vzhledem k množství nahrávaných videí je zřejmé, že nejdříve případnou závadnost hodnotí robot. Pokud se zadavatel odvolá, nastupuje člověk. „Ten hodnotil i naši reklamu, ale neuspěli jsme,“ přiblížila Černá.
Společnost Google má hodnotitele reklam ve všech regionech světa, Černá ovšem není přesvědčená, že jejich video hodnotil někdo s potřebnou znalostí kontextu. Totožnou reklamu odmítly i sociální sítě Facebook a Instagram, tam nicméně Člověk v tísni uspěl s odvoláním.
Google se pomocí svých algoritmů snaží zabránit, aby válku někdo zneužíval pro vlastní prospěch, v tomto případě ovšem zasáhl proti humanitární organizaci.
„Stává se nám to velmi často na YouTube i jiných službách, že naši reklamu vyhodnotí jako kontroverzní nebo politickou, i když taková vůbec není. Musíme ji předělávat a doufat, že napodruhé ji robot vyhodnotí správně, je to vyčerpávající,“ přiblížila Černá.
Není to žádné strašení
„Sám jsem na Ukrajině několikrát byl, jen jsem ukázal, co se tam děje běžně. V životě by mě nenapadlo, že to je strašení lidí,“ řekl autor reklamního spotu Martin Ondráček. Ten stojí také za projekty Dárek pro Putina nebo Zapojme Ukrajinu a s odmítnutím reklamy má jiné čerstvé zkušenosti.
Reklamu na sobotní připomínkový koncert, který v pražském Foru Karlín pořádá právě Zapojme Ukrajinu, zamítla sociální síť X, dříve Twitter.
„Chtěli jsme poutat Koncert pro všechny slušný lidi ve Foru Karlín, kde vystoupí třeba Chinaski nebo Pokáč. Napsali jsme, že výnos z lístků poslouží na nákup vojenských lékárniček pro ukrajinské vojáky,“ popsal Ondráček.
„Síť X nám zastavila veškeré promo koncertu a zablokovala nám možnost další reklamy. Poutat takovou událost je prý proti jejich politice. Odvolali jsme se, věc hodnotil i živý člověk, ale neuspěli jsme,“ dodal Ondráček. Věc podle svých slov nadále řeší a usiluje o odblokování účtu. Zda se tak stane ještě před plánovaným koncertem, sám netuší.