Článek
„Mohli jsme je na YouTube nahrát, s tím problém nebyl. Chtěli jsme si ovšem zaplatit reklamu, aby pozvánku vidělo víc lidí, to už nám ale neumožnili,“ uvedla Adriana Černá z organizace Člověk v tísni.
„Nerozepisují se, co konkrétně jim vadí. V našem případě uvedli, že video obsahuje zastrašování, zřejmě vadilo spojení dětí a sirén,“ popsala Černá.
Stránky YouTube jsou největší službou pro videa na světě, patří americké společnosti Google. „Máme přísné zásady, kterými se musí reklamy na našich platformách řídit,“ řekla mluvčí české a slovenské pobočky Googlu Alžběta Houzarová. Podle ní tyto zásady naplňují jak pomocí automatizovaných systémů, tak lidskou kontrolou.
Archa z Česka ochrání vzácné ukrajinské písemnosti
Ke schválení či neschválení reklamy dochází podle Černé z Člověka v tísni většinou do jednoho dne. Pokud není odsouhlasena, má zadavatel ještě možnost odvolání. Vzhledem k množství nahrávaných videí je zřejmé, že nejdříve případnou závadnost hodnotí robot. Pokud se zadavatel odvolá, nastupuje člověk. „Ten hodnotil i naši reklamu, ale neuspěli jsme,“ přiblížila Černá.
Společnost Google má hodnotitele reklam ve všech regionech světa, Černá ovšem není přesvědčená, že jejich video hodnotil někdo s potřebnou znalostí kontextu. Totožnou reklamu odmítly i sociální sítě Facebook a Instagram, tam nicméně Člověk v tísni uspěl s odvoláním.
Google se pomocí svých algoritmů snaží zabránit, aby válku někdo zneužíval pro vlastní prospěch, v tomto případě ovšem zasáhl proti humanitární organizaci.
Dobytí Avdijivky Rusy přimělo Ukrajince z okolních měst k odchodu
„Stává se nám to velmi často na YouTube i jiných službách, že naši reklamu vyhodnotí jako kontroverzní nebo politickou, i když taková vůbec není. Musíme ji předělávat a doufat, že napodruhé ji robot vyhodnotí správně, je to vyčerpávající,“ přiblížila Černá.
Není to žádné strašení
„Sám jsem na Ukrajině několikrát byl, jen jsem ukázal, co se tam děje běžně. V životě by mě nenapadlo, že to je strašení lidí,“ řekl autor reklamního spotu Martin Ondráček. Ten stojí také za projekty Dárek pro Putina nebo Zapojme Ukrajinu a s odmítnutím reklamy má jiné čerstvé zkušenosti.
Reklamu na sobotní připomínkový koncert, který v pražském Foru Karlín pořádá právě Zapojme Ukrajinu, zamítla sociální síť X, dříve Twitter.
Dotlačil mě Solovjov. Ruský voják a bloger Andrej Morozov se zastřelil
„Chtěli jsme poutat Koncert pro všechny slušný lidi ve Foru Karlín, kde vystoupí třeba Chinaski nebo Pokáč. Napsali jsme, že výnos z lístků poslouží na nákup vojenských lékárniček pro ukrajinské vojáky,“ popsal Ondráček.
„Síť X nám zastavila veškeré promo koncertu a zablokovala nám možnost další reklamy. Poutat takovou událost je prý proti jejich politice. Odvolali jsme se, věc hodnotil i živý člověk, ale neuspěli jsme,“ dodal Ondráček. Věc podle svých slov nadále řeší a usiluje o odblokování účtu. Zda se tak stane ještě před plánovaným koncertem, sám netuší.