Hlavní obsah

Chci vysvětlení! Ať odejde i Hřib! Pražští politici řeší zásah policie v dopravním podniku

Zásah policie v pražském dopravním podniku rezonuje i v místních politických kruzích. Volání po konci primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) v čele dozorčí rady podniku se ozvalo zatím jen od opozičního ANO, znepokojení je ale patrné i ve vládnoucí koalici, již tvoří Spolu, STAN a Piráti.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Dopravní podnik hlavního města Prahy má své barvy (ilustrační foto).

Článek

„Jsem velmi znepokojen děním v souvislosti s činností dopravního podniku. Bohužel to není poprvé. Od gesčně odpovědného náměstka za tuto společnost Zdeňka Hřiba, který je zároveň předsedou dozorčí rady podniku, očekávám nejenom vysvětlení, ale také že bude jednat v součinnosti se všemi orgány činnými v trestním řízením,“ uvedl primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který k dění v dopravním podniku svolal koaliční poradu.

Policie v pondělí zasahovala v pražském dopravním podniku (DPP). Státní zastupitelství uvedlo, že bylo zahájeno trestní stíhání 13 osob za úplatkářské trestné činy související s plněním veřejných zakázek podniku.

Zásah NCOZ v pražském dopravním podniku. Odvezli si šéfa Witowského

Krimi

Hřib v pondělí vystoupil s požadavkem, aby rezignoval šéf DPP Petr Witowski. Toho však zřejmě policie neobvinila, uvedl například Deník N.

Od člena dozorčí rady a zastupitele Ondřeje Prokopa (ANO) zazněl požadavek, aby odešel i Hřib jako předseda dozorčí rady.

Zastupitelstvo i dozorčí rada

Podle senátorky a zastupitelky Hany Kordové Marvanové (zvolena za Spolu) by měla nést odpovědnost celá dozorčí rada, protože podle ní neplní svou kontrolní funkci. Dozorčí radu tvoří zástupci městské koalice i opozice.

„Přehazování odpovědnosti jednoho člena dozorčí rady na druhého není moc produktivní,“ řekla redakci Marvanová.

Požadovat bude, aby se kauzou příští týden zabývalo zastupitelstvo a vyvodilo z ní odpovědnost. Členové dozorčí rady, volení vedením města, rozhodují o složení představenstva podniku.

Když ale mají něco veřejně ozřejmit, odvolávají se podle Marvanové na mlčenlivost, kterou jsou vázáni. „Když nad hlídačem není kontrola, je to systémový nedostatek, selhání,“ upřesnila senátorka. Podle ní jde o selhání kontrolních mechanismů, chtěla by ve vedení podniku nové lidi a prověření sporných zakázek.

Mezi ně patří komplexní bezpečnostní systém metra. Konstrukci zakázky od počátku kritizoval Nadační fond proti korupci. Policie se o něj nyní zajímá podle dostupných informací kvůli některému z ročních plnění.

O jaké období jde, je klíčovou a zatím neznámou informací pro bývalého náměstka primátora a lídra Prahy sobě Adama Scheinherra. Ten se zároveň podivil Hřibovu výpadu proti Witowskému.

„Vyjádření kolegy Hřiba vnímám jako politickou proklamaci. Jedná zbrkle a sám přiznává, že nemá informace. Takto se město řídit nemá a dopravní podnik vůbec ne. Budu požadovat mimořádné jednání dozorčí rady,“ sdělil redakci Scheinherr.

Pro mimořádné jednání dozorčí rady se vyslovil i Prokop a Hřib ji nevyloučil. „V každém případě by měl skončit kdokoli z dopravního podniku, u koho se ukáže pochybení, nebo dokonce podezření ze spáchání trestného činu,“ dodal Scheinherr.

Když se pražský exprimátor Hřib stal v roce 2023 náměstkem pro dopravu, oznámil, že chce vybrat nového ředitele dopravního podniku. Dosud se mu to ale nepodařilo prosadit, zřejmě z obav koaličních parterů o destabilizaci největší pražské firmy.

Witowskému prý opakovaně vytýkal problémy se zakázkami, nenašel však pro jeho odvolání většinovou podporu v patnáctičlenné dozorčí radě. Jednou z neshod bylo řešení situace kolem Nových Holešovic, společného podniku pražského dopravce s developery, který Hřib chtěl opustit. Dopravní podnik naopak poukazoval na hrozící finanční ztráty. Tato situace nebyla zatím vyřešena, na řadu patrně přijdou soudy.

Slibované audity DPP? Po osmi měsících pouze jeden

Domácí

Výběr článků

Načítám