Článek
Poláci přesto nečekají na verdikt antimonopolního úřadu a zřizují s předstihem zázemí v Trutnově a nedalekém Žacléři. „Kanceláře chceme otevřít v příštích čtrnácti dnech. Na rozhodnutí českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), týkající se stížnosti konkurenční firmy, čekat nebudeme. Musíme být připraveni, abychom v případě pro nás kladného výsledku mohli začít okamžitě stavět,“ řekla Novinkám Diana Zyglewská z varšavského ústředí Budimexu.
Stavba mohla dávno začít
Stavbu 21kilometrového úseku dálnice za vysoutěžených 11,4 miliardy korun plánoval Budimex zahájit koncem loňského roku. Dělnici a stavební stroje stáli v plné pohotovosti za náspem v Královci, kde od předloňského roku končí návazná polská dálnice S 3 ze Štětína.
Dálnici Poláci naplno otevřou v letošním roce. Česká D 11, s plánovaným dokončením za čtyři roky, se zastavila za Jaroměří. Jakmile Poláci letos otevřou celou dálnici od Baltu, doprava z Královce do Jaroměře nepředstavitelně zhoustne.
Dostavba D11 dostala další ránu
Konkurence namítá nedostatek zkušeností
Vidle do dostavby D 11 hodila dceřiná společnost Metrostavu, jemuž soud za korupci na tři roky zatrhl účast na státních zakázkách, pražská firma MI Roads. Konkurenční firma nařkla Budimex, že nemá dostatečné zkušenosti s tunelováním, tedy stavbou tunelů. Na trase z Královce do Trutnova mají být dva.
„Námitka MI Roads je stížností za každou cenu. Shromáždili jsme kvalifikovaný tým,“ okomentoval Budimex správní řízení, započaté před dvěma týdny na ÚOHS. „Disponujeme odpovídající kvalifikací, včetně týmů zkušených tunelářů, což si ověřil samotný investor, a připraveností začít okamžitě stavět,“ tvrdí Zyglewská. „Jednotlivé týmy můžeme v průběhu stavby flexibilně doplňovat. Jak prostřednictvím vlastních kapacit, tak pomocí subdodavatelů,“ říká.
Obstrukcemi jdete sami proti sobě. To je bez senzu
Dokud úřad nerozhodne, Poláci si nehrábnou
Dokud ÚOHS právoplatně nerozhodne, což podle mluvčího úřadu Martina Švandy potrvá za optimálních podmínek dva měsíce, Poláci do české země nemohou ani hrábnout. Skluz stavby se odhaduje na půl roku. O to déle budou nejen příhraniční obce po zprovoznění celé polské dálnice trpět neúměrnou dopravní zátěži.
Budimex nemůže do rozhodnutí ÚOHS začít ani s přípravou staveniště. „Délku správního řízení neovlivníme. Jde o nezávislý úřad, do jehož kompetencí nelze zasahovat,“ konstatoval mluvčí investora stavby Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
„Nechte nás konečně začít stavět vaše dálnice. Obstrukcemi jdete sami proti sobě. To je bez senzu,“ okomentoval pro Novinky patovou situaci shluk lidí před marketem v pohraniční Lubawce.
Stavba před časem čelila i námitkám ekologické organizace Děti Země, která blokovala vydání stavebního povolení.
Budimex není v Čechách nováčkem
Průnik Budimexu, jenž se chce zároveň ucházet mj. o stavbu posledního úseku D11 z Trutnova do Jaroměře, na Trutnovsko není žádnou novinkou. Jedna z největších polských stavebních firem zřídila v Trutnově pobočku před zhruba půl stoletím v souvislosti se stavbami krkonošských komunikací.
Poláci si tehdy na okraji Trutnova postavili zázemí v podobě soběstačného městečka, jehož větší část dodnes využívají čeští podnikatelé. Dopravní infrastruktura postavená tehdy Poláky v extrémních horských podmínkách slouží dodnes.