Článek
„Před Českou Třebovou jsme zastavili, po chvíli nám průvodčí sdělil, že budeme mít kvůli poruše trakčního vedení nějaké zpoždění. Po asi dvou hodinách, kdy jsme různě popojížděli, jsme dojeli do České Třebové. Za dvacet minut přišel průvodčí s tím, že vlak zde končí a že máme jít ven, a to bylo celé,“ popsal Novinkám cestu rychlíkem R884 směrem na Prahu student Alexandr Zloch.
Na nádraží se podle něj ve studený večer ocitly stovky lidí, kteří nevěděli, kam jít, ani co se bude dít. Personál podle cestujících nebyl na takovou situaci vůbec připravený, mnoho z nich se k případu vyjádřilo na sociálních sítích.
Ve stanici Česká Třebová není žádná organizace. Lidé se musí samo-řídit. Toto jste hodně podcenili a nezvládli.
— Tomáš Syrový (@tomsyrovy) December 1, 2024
Není problém rozbité trakční vedení. Problém je vaše neschopnost komunikovat. Ani omluvit se nezvládnete.
Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové stál v neděli dohromady asi pět a půl hodiny, a to kvůli dvěma poruchám na trakčním vedení, sdělil mluvčí drážních hasičů Martin Kavka. Nejprve byl provoz na koridoru z Prahy na Moravu zastaven mezi 16:30 až 21:12 a pak znovu od 22:09 do 22:53. Bez omezení byl podle Správy železnic od čtvrt na dvanáct v noci.
Železniční provoz mezi Prahou a Moravou zastavilo poškozené vedení, vypukl požár
České dráhy se odvolávají na fakt, že za poruchu a následné zpoždění nejsou zodpovědné a že informace předávaly od Správy železnic v co nejrychlejším možném čase.
„Informace jsme předávali našim zákazníkům všemi dostupnými kanály: na webu ČD Omezení provozu, v mobilní aplikaci Můj vlak, informace byly poslány vlakovým četám v dotčených vlacích pro přímé informování cestujících, informace byly sdíleny a aktualizovány na profilech ČD na sociální síti X,“ sdělil Novinkám mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Zkušenosti cestujících však hovoří o tom, že v danou chvíli se jim informací nedostávalo. „Když jsem se průvodčího po nějaké době sám zeptal, řekl mi, že by měla být náhradní autobusová doprava. Poté přijel jeden jediný autobus, který pendloval mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí. Naskládali nás do něj extrémním způsobem,“ uvedl Zloch.
Podle informací dopravce se postupně podařilo zajistit celkem 13 autobusů, které však kapacitně nemohly stačit. „Vzhledem k rozsahu mimořádné události, která se stala na jednom z nejvytíženějších míst české železniční sítě během dopravní špičky nedělního podvečera, je však fakticky nemožné kapacitně zcela nahradit vlaky autobusy,“ uvedl Šťáhlavský.
Ani v Ústí nad Orlicí nebyla situace cestujících lepší. „Jiný průvodčí mi řekl, že s nimi nekomunikuje ani dispečink. Hodinu a půl jsme stáli venku na nádraží v Ústí nad Orlicí, kde byla hrozná zima a nikdo se o nás nepostaral,“ líčil Zloch.
Když nakonec vlak přijel, byl podle něj úplně přeplněný. „Nahrnulo se do něj tak pět set lidí. Stáli jsme na těch úzkých chodbách namačkaní celou cestu až do Prahy. Za celou dobu tam nikdo z personálu neprošel ani se neozval prostřednictvím hlášení,“ zakončil student.
Zloch Novinky také upozornil na situaci, kdy prý personál ČD nezajistil pomoc dítěti, které vlakem cestovalo. „Vedle mě v plném autobusu byla holka, asi dvanáct nebo třináct let, která se ztratila své sestře a psychicky se z toho sesypala a plakala tam. Průvodčí z našeho vlaku u toho byl a neudělal vůbec nic, jen se na to díval.“ Dívka se nakonec díky pomoci studenta se sestrou shledala v Ústí nad Orlicí.
České dráhy přitom uvedly, že se o nezletilé cestující postaraly. „O cestující jsme se maximálně snažili postarat. Cestujícím dotčeným touto závadou na infrastruktuře Správy železnic jsme poskytovali i další služby a pomoc, např. jsme po celou noc měli k dispozici ČD Lounge a ČD Centrum v Praze, zajistili jsme mimořádné přípoje nebo noclehy, pečovali jsme o děti, které cestovaly samy atp.,“ řekl Šťáhlavský.
Nehoda podle Šťáhlavského ovlivnila provoz 46 dálkových vlaků Českých drah a šesti regionálních vlaků ČD, dalších sedm vlaků dálkové dopravy vedly ČD odklonem.
Správa železnic příčinu dvou nedělních poruch vyšetřuje. Samotný železniční uzel je před rozsáhlou rekonstrukcí.