Hlavní obsah

Chábr, feláč, vyprankovat. Vnitro radí mladým, jak se chovat na internetu

Hustej týpek na síti neflexuje, tedy v překladu: mladík se na internetu nevytahuje. Ministerstvo vnitra vydalo příručku, ve které radí mladší generaci, jak se chovat na sociálních sítích.

Foto: mvcr.cz

Příručka ministerstva vnitra

Článek

Autoři v materiálu použili slovník, kterým se snaží přiblížit generaci náctiletých. Text zahrnuje obraty jako vyprankovat, enpísíčko nebo chábr. Má upozornit na možná nebezpečí v online světě, jako je komunikace s neznámými lidmi přes soukromé zprávy nebo publikace nevhodných fotografií na Instagramu nebo TikToku.

U odborníků i u cílové skupiny příručka boduje. „Je to povedená práce, obsahově i vizuálně,“ zhodnotila pro Právo text i obrázky odbornice na marketing Martina Fojtů z reklamní agentury Aetna. Vyzdvihla i načasování kampaně: ministerstvo vnitra se tímto krokem zapojilo do Evropského měsíce kybernetické bezpečnosti.

„Kvituju, že se ministerstvo snaží přiblížit cílové skupině a že si vůbec uvědomuje, že je třeba na ni mluvit jejím jazykem. Jen tedy doufám, že si tvůrci obsah právě na cílové skupině otestovali,“ uvedla Fojtů.

Kybernetická kriminalita je v Česku na vzestupu. Pomohl tomu i covid

Bezpečnost

Podle ní je v podobných projektech potřeba zvolit správnou míru. Některé výrazy by jinak podle ní mohly působit směšně. „Je trapné, když se snažíme mluvit na mladší generaci a netrefujeme se,“ dodala. Anglicismů je příručka plná. Sloveso vyprankovat je v ní uvedeno ve smyslu napálit, enpísíčko označuje virtuální postavu a chábr je kamarád, stejně jako fela, feláč. Krátké texty doplňují i výmluvné ilustrace.

„Nápady a rady jsou super, ilustrace v pohodě,“ okomentovala pro Právo materiál 19letá studentka Marie z Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Připouští ale, že některé výrazy jsou poněkud přehnané.

„Někdy je to až moc. Nevím, co znamená poušnem a emkem. Slovo dendžrům by takhle nikdo nenapsal, to je blbost,“ reagovala Marie na svérázný text s tím, že text působí, že ho napsali dospělí.

Je to povedená práce, obsahově i vizuálně
Martina Fojtů, marketingová odbornice

Autoři z ministerstva vnitra ale materiál konzultovali nejen s odborníky, ale i dětmi, pro které je materiál určen především. „Prvotní nápad vznikl na odboru prevence kriminality. Zvolili jsme takovou formu, aby se to dostalo i k těm, kteří běžné letáky nečtou – k mladým lidem. Finální formulace jsme konzultovali s vybranými žáky,“ vysvětlil pro Právo mluvčí resortu Ondřej Krátoška.

Texty podle něj vznikly ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem, krajskými odbory školství i koordinátory prevence kriminality.

„Chtěli jsme zajistit, že se brožurka dostane do většiny škol v republice. Na vybraných základních a středních školách též poběží slajdy s jednotlivými radami na informačních panelech,“ dodal Krátoška.

Pamatuje i na rodiče

Podle odbornice na marketing Martiny Fojtů ale nestačí tento materiál vytisknout nebo promítat. „Cílová skupina je online, komunikuje přes Instagram nebo TikTok a tam má smysl k ní mluvit,“ navrhla další možné rozšíření.

Materiál ale pamatuje i na rodiče, popřípadě pedagogy. Obsahuje totiž i verzi pravidel srozumitelnou pro starší generaci.

„Virtuální svět může být stejně nebezpečný jako ten reálný. Na nástrahy je potřeba neustále upozorňovat,“ popsal ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) důvody vydání vzdělávacího materiálu.

Hrozí ztráta soukromí a šmírování všech na internetu, varují Piráti před nařízením EU

Domácí

Výběr článků

Načítám