Hlavní obsah

ČEZ ve sporu s Greenpeace neuspěl. Satirický klip byl v pořádku

Aktualizováno

Ústavní soud (ÚS) zamítl stížnost ČEZ ve sporu s organizací Greenpeace. Pozměněný satirický reklamní spot nemohl zavdat pochybnosti o svém parodickém významu, uvedl ÚS. Spoty organizace Greenpeace vytvořila v letech 2018 a 2019, ČEZ se domáhala jejich stažení a omluvy.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Sněmovna Ústavního soudu

Článek

Ekologové upravili reklamu energetické společnosti nazvanou Rozsvěcení vánočních stromů, do níž přidali záběry poškozených, suchých a vykácených lesů i lesních požárů a tvrzení, že firma škodí životnímu prostředí.

ČEZ se proti využití reklamy bránil soudní cestou. U městského soudu uspěl, ale u Vrchního soudu v Praze a posléze i Nejvyššího soudu našli ekologové zastání. Forma se proto ústavní stížností domáhala zrušení rozhodnutí obecných soudů.

Podle ÚS jsou však parodie i satira součástí veřejné debaty.

„Humor, nadsázka, ironie i sarkazmus jsou podle Ústavního soudu nutnou součástí společenského dialogu. V demokratické společnosti přispívají ke svobodné výměně názorů. Tyto projevy jsou proto chráněny svobodou projevu,“ připomněli soudci s tím, že výše uvedené nesmí překročit „obecně akceptovaná pravidla slušnosti“.

V upraveném spotu bylo od počátku jasné, že se nejedná o oficiální reklamu, ale o parodii. ČEZ navíc vzhledem ke své činnosti, která je podle ÚS z podstaty spojená s masivními zásahy do životního prostředí, musí snést únosnou míru kritiky.

„Dlouhodobě poukazujeme na rozpor mezi tím, jak se skupina ČEZ prezentuje navenek a jaká je realita,“ uvedl k verdiktu koordinátor energetické kampaně tuzemské pobočky Greenpeace Jaroslav Bican s poukazem na snahy o prodloužení těžby hnědého uhlí v severních Čechách.

ČEZ žádá po ruském Gazpromu miliardu, arbitráž posuzuje jeho nárok

Ekonomika

Výběr článků

Načítám