Článek
Ekologové upravili reklamu energetické společnosti nazvanou Rozsvěcení vánočních stromů, do níž přidali záběry poškozených, suchých a vykácených lesů i lesních požárů a tvrzení, že firma škodí životnímu prostředí.
ČEZ se proti využití reklamy bránil soudní cestou. U městského soudu uspěl, ale u Vrchního soudu v Praze a posléze i Nejvyššího soudu našli ekologové zastání. Forma se proto ústavní stížností domáhala zrušení rozhodnutí obecných soudů.
Podle ÚS jsou však parodie i satira součástí veřejné debaty.
„Humor, nadsázka, ironie i sarkazmus jsou podle Ústavního soudu nutnou součástí společenského dialogu. V demokratické společnosti přispívají ke svobodné výměně názorů. Tyto projevy jsou proto chráněny svobodou projevu,“ připomněli soudci s tím, že výše uvedené nesmí překročit „obecně akceptovaná pravidla slušnosti“.
Dnešní nález obsahuje i odkazy na krásnou literaturu. O významu parodie, nadsázky a humoru se totiž zmiňují nejen soudní rozhodnutí. ÚS cituje z Ecova románu Jméno růže k dokreslení, že humor, satira a parodie jsou životodárné. TZ: https://t.co/GiksXkUunf pic.twitter.com/UXzu3PaXhi
— Ústavní soud (@usoud_official) January 16, 2024
V upraveném spotu bylo od počátku jasné, že se nejedná o oficiální reklamu, ale o parodii. ČEZ navíc vzhledem ke své činnosti, která je podle ÚS z podstaty spojená s masivními zásahy do životního prostředí, musí snést únosnou míru kritiky.
„Dlouhodobě poukazujeme na rozpor mezi tím, jak se skupina ČEZ prezentuje navenek a jaká je realita,“ uvedl k verdiktu koordinátor energetické kampaně tuzemské pobočky Greenpeace Jaroslav Bican s poukazem na snahy o prodloužení těžby hnědého uhlí v severních Čechách.