Hlavní obsah

ČEZ varuje před podvodnými reklamami, řeší to policie

Polostátní energetická společnost ČEZ už více než rok bojuje s podvodnými reklamami, které například vyzývají k domnělým investicím či přes různé odkazy požadují po lidech platební údaje. Vedení firmy kvůli tomu podalo několik trestních oznámení na neznámé pachatele. Naposledy kvůli zneužití loga a porušení práv k ochranné známce ČEZ.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

„Bohužel navzdory všem krokům, které činíme, se jedná o běh na dlouhou trať, protože tvůrci a zadavatelé těchto reklam jsou prakticky nedohledatelní,“ upozornila mluvčí ČEZ Barbora Peterová. I pro kriminalisty jde často o boj s větrnými mlýny.

Mezi podvodné reklamy často podle ní patří ty, kde zadavatelé hlavně na sociálních sítích lákají uživatele k investicím do údajných akcií ČEZ a následnému zhodnocení vkladu.

Podvod s kryptoměnami

„Samozřejmě je to falešná reklama, protože podvodníci následně vylákají ze zájemce čísla účtů, karet, a dokonce i bezpečnostní kód k nim. Pak se do těchto účtů nabourají a seberou peníze,“ řekla Právu Peterová. Nedávno přišly o desetitisíce korun například dvě důvěřivé seniorky na Olomoucku, které se nechaly na zmíněnou reklamu nalákat.

Lidé by snad poslali peníze i na návrat z vesmíru, posteskl si policista nad podvody

Bezpečnost

Dalším podvodem je snaha přilákat zájemce na nový způsob automatického obchodování s kryptoměnami, který měla údajně vyvinout právě společnost ČEZ. Zdánlivou důvěryhodnost takových reklam zvyšuje, že obsahují i zcela smyšlená vyjádření představitelů Skupiny ČEZ. Slibují přitom nereálné zisky a vyzývají k registraci.

Podvodníci své snahy často maskují jako novinové články s příběhy konkrétních lidí a posilují je prostřednictvím tzv. deep fake videí (technologie umělé inteligence, která vytváří falešná videa, jež navozují dojem pravosti).

Využívají fotografie, loga i podobné grafiky jako Skupina ČEZ, ale jsou umístěny mimo oficiální doménu společnosti. Navíc mívají často místo koncovky „cz“ zahraniční „com“ či „ru“.

Vždy krok pozadu

Tyto klamavé reklamy se šíří nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí, především přes Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, TikTok.

ČEZ se proti tomu snaží bojovat. Kromě trestních oznámení, u kterých se zatím policii pachatele najít nepodařilo, se společnost spojila také s provozovateli sociálních a internetových sítí, například s Facebookem či YouTube.

„Jsme s nimi v kontaktu a jednáme o stažení a zablokování reklam. Rovněž na všech našich profilech na sociálních sítích na toto podvodné jednání upozorňujeme a prosíme uživatele, aby toto chování hlásili a upozornili na takové příspěvky,“ přiblížila mluvčí ČEZ.

Jak může podvodná reklama vypadat?

  • Působí na první pohled důvěryhodně.
  • Používá logo podobné logu ČEZ.
  • Používá oficiální fotografie i podobné barvy jako ČEZ.
  • Obsahuje smyšlená vyjádření vedení společnosti.
  • Má často podobu článku a videa s nabídkou s příběhy lidí.
  • Je umístěna mimo doménu ČEZ.

Před podvodnými praktikami firma varuje i na svých webových stránkách.

Peterová připustila, že v boji s podvodníky je společnost vždy krok pozadu. „Ta reklama se musí někde objevit, abychom ji mohli nechat zablokovat. Stovky takových podvodných reklam se nám ve spolupráci s provozovateli sociálních sítí, zejména Facebooku, zablokovat již podařilo. Bohužel další se ve vlnách objevují,“ uvedla.

Problém podle ní tkví také v tom, že provozovatelé internetových stránek a sociálních sítí zatím neumějí předem rozpoznat, co je či není klamavá reklama, a zablokovat ji ještě před zveřejněním.

Nejlepší obranou proti podobným podvodům je podle Peterové důkladné prověřování zmiňovaných reklam s „výhodnými“ nabídkami. A neposkytovat žádné platební údaje k účtu a kartě, stejně tak nereagovat na žádosti o vyplnění údajů přes komunikační aplikace, jako je Messenger či WhatsApp.

Žena uvěřila podvodníkům, na ulici dala neznámým mužům miliony své kamarádky

Krimi

Známý podvod s bankéřem. Ženy z Prahy přišly o čtyři miliony

Krimi

Výběr článků

Načítám