Článek
Po modernizaci celé stanice přišla na řadu i výpravní budova. Ta stávající už nevyhovovala současným požadavkům. Vedle ní tak vyrostl zcela nový, minimalisticky vyhlížející objekt, který Správa železnic uvedla třetí prosincový týden do provozu.
„A kdy že otevírá? Už dneska?“ ptal se zvědavě jeden z kolemjdoucích, který si všiml ruchu vevnitř haly.
„Můžu si tu už jít koupit jízdenku?“ ptala se po chvíli ve dveřích budovy žena a plaše se rozhlížela kolem. Další z příchozích si zase přišel halu s fotoaparátem vyfotit ze všech stran.
Menší, ale modernější
„Nová výpravní budova více respektuje to, jak dnes lidé cestují a jak se na nádražích pohybují,“ uvedl pro Novinky mluvčí Správy železnice Jan Nevola.
„Nečekají tolik času v čekárně, chodí na vlak přesně, zvlášť tady, kde jezdí vlaky ve špičce i každých 10 minut, tak není potřeba mít tak velkou budovu. Ta původní byla několikapatrová, tato má pouze 140 metrů čtverečních a slouží opravdu jen k tomu základnímu,“ vysvětlil.
Jednoduchá budova pojala čekárnu, prodejny jízdenek a toalety. Součástí jsou také komerční prostory, ve kterých se otevře třeba kavárna s terasou směřující k prvnímu nástupišti.
Stejně jako zbytek stanice, i nová hala je bezbariérová. „Chybět nebudou ani tabule s informacemi o odjezdech vlaků, navíc s akustickým přepisem informací pro nevidomé,“ doplnil tiskový mluvčí. Venku budou stát stojany pro kola a nabíjení pro elektrokola.
„Budova má velmi jednoduchý design, je to prosklená budova, železobeton, se zelenou střechou – tím jdeme vstříc udržitelným opatřením, které dnes už jsou v podstatě nezbytné,“ přibližuje. Podobná střecha s pásy vegetace už stojí na nádraží ve Vysočanech.
Renovace historického nádraží ve Františkových Lázních začíná
Zaplatí ji EU
Stavba samotná trvala více než rok, začalo se s ní v srpnu minulého roku. „Stála 53 milionů korun s tím, že drtivá většina prostředků bude pravděpodobně z Nástroje pro oživení a odolnost z fondů Evropské unie,“ doplňuje Nevola k finanční náročnosti projektu.
Podle něj zpříjemní nová hala obyvatelům Radotína cestování po městě i mimo něj.
„Radotínští využívají vlak jako svůj primární hromadný dopravní prostředek do centra města. A i ta trať na to musela nějakým způsobem reagovat. Po rekonstrukci je výrazně kapacitnější a odolnější proti mimořádným událostem,“ nechal se slyšet Nevola.
„Pokud se něco stane, tak vlaky teď mají ve čtyřkolejném úseku možnost jakoukoli mimořádnost objet. Jdeme cestou k tomu, aby lidé vlak využívali ještě více a aby byl pro ně spolehlivější,“ dodal.
Anketa
A co bude se starou odbavovací budovou? Prázdná nezůstane, Správa železnic hledala spolu s místní samosprávnou její nové využití.
„Dohodli jsme se na tom, že bude sloužit potřebám městské policie Praha, místní služebny,“ doplnil Nevola. K nim by časem měly přibýt další subjekty.