Článek
„Tímto posledním tendrem jsme docílili toho, že každodenní běžná výprava, která čítá zhruba 420 vozů, bude zcela jistě z více než devadesáti procent vybavena kamerami,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Dodal, že z celkového počtu 569 tramvají, trolejbusů a autobusů jich disponuje kamerami 529 vozů. „Nevybavovali jsme kamerami pouze vozy, které jsou v brzké době určené k vyřazení nebo obnově,“ vysvětlil.
Kamery do vozidel MHD začali v Ostravě instalovat v roce 2016. Zatímco v autobusech a trolejbusech je jich pět až devět, v tramvajích jich je 10. „Kamery snímají celý vnitřní prostor vozu z několika úhlů,“ popsal Morys. Každé vozidlo má také dvě kamery monitorující prostor před ním a za ním.
Po Ostravě jezdí pohádkové tramvaje
Podle Moryse mají kamery cestující především chránit. Současně se ale osvědčují například v situacích, kdy cestující potřebují zdravotní pomoc nebo při řešení ztrát, nálezů či pojistných událostí.
Ředitel dopravního podniku nepopřel, že některým cestujícím se jejich nepřetržité snímání kamerami nelíbí. „Samozřejmě jsou jednotlivé reakce, kdy někteří cestující mohou mít obavu z ochrany vlastní identity. Ale můžeme říct, že striktně jsou ty systémy postavené tak, aby tu identitu všech cestujících chránili,“ ujistil.
Dodal, že 97,9 procenta cestujících kamery ve vozidlech kvůli většímu pocitu bezpečí vítá.
Ty záběry jsou tak dokonalé, že někteří pachatelé se nám chodí přiznat sami
Záznamy z kamer uchovává dopravní podnik pět dní v dohledovém centru, nemůže je zveřejňovat ani poskytovat veřejnosti. Využívá je ale městská policie či Policie ČR při řešení řady událostí. A poptávka po záznamech od policistů rok od roku roste. Zatímco v roce 2021 dostal dopravní podnik 710 žádostí o kamerové záznamy, předloni to bylo 884 a loni už 1040.
„Je to čím dál tím dokonalejší, rozšířenější. Ty záběry jsou tak dokonalé, že někteří pachatelé se nám chodí potom už přiznat sami,“ řekl na adresu kamer šéf ostravského městského ředitelství státní policie Antonín Řezníček.
Potvrdil, že záznamů z vozidel MHD využívají čím dál víc, a to nejen při usvědčení pachatelů trestných činů, ale třeba také při monitorování pohybu podezřelých.
Ředitel městské policie Miroslav Plaček má za to, že jde o pozitivní preventivní krok, který jednoznačně zvyšuje pocit bezpečí cestujících v městské hromadné dopravě. Dodal, že za pár týdnů by měli mít navíc strážníci možnost podívat se v případě potřeby do vozů MHD prostřednictvím kamer on-line.
„Tyto kamerové systémy nám umožňují spolupráci s policií prohlubovat a rozvíjet, nasazovat další softwary, které mohou v rámci prevence a akceschopnosti zefektivňovat a zrychlovat přístup k datům nebo nějakým situacím. A to vybuzuje další kreativitu k tomu, jak udělat nejenom městskou hromadnou dopravu bezpečnější, ale celé město,“ uzavřel ředitel dopravního podniku Morys.