Článek
„Na e-shopu dopravního podniku je možnost si nechat vyjet daňový doklad. Tam vám vypíší jednotlivé jízdy. V mém případě je na daňovém dokladu devadesát pět korun a strženo z účtu mi bylo tři sta dvacet sedm korun. Takže mne na této platbě natáhli o dvě stě třicet dvě koruny,“ postěžoval si na Facebooku bývalý zastupitel a exnáměstek primátora Martin Hanousek (SZ).
Nebyl jediný. Navíc se začali ozývat i lidé, kteří v těchto dnech autobusem necestovali, a peníze jim přesto strženy byly.
Problém banky
„Podle našich posledních zjištění se jedná o problém na straně banky, se kterou jsme v úzkém kontaktu. Ta na odstranění závady již usilovně pracuje a věc řeší s nejvyšší prioritou. Banka nám sdělila, že garantuje narovnání veškerých chyb v co nejkratším čase,“ stojí už dva dny na webových stránkách dopravního podniku, který je akciovou společností vlastněnou městem Hradec Králové.
Češi milují platby kartou. Míří mezi evropskou špičku
Ředitel firmy Zdeněk Abraham vysvětlení rozšířil. „Na problém jsme narazili počátkem května, kdy jsme dělali uzávěrku a chyběly nám nějaké platby za uskutečněné jízdy. To bylo asi před týdnem. Od té doby to banka ČSOB, která nám tuto službu zajišťuje, řeší,“ uvedl pro Novinky s tím, že konkrétně dopravní podnik zjistil, že dostal asi o deset procent menší částku, než byla suma podle údajů z jeho odbavovacího systému.
Jde o součet?
„V uplynulých týdnech došlo z důvodu výpadku služby u našeho dodavatele k nezaúčtování plateb za dopravu. Chyba byla ze strany dodavatele opravena a v současné chvíli dochází k doúčtování veškerých transakcí, to může proběhnout kumulovaně v jedné platbě. V případě potřeby ověřit správnost kumulované platby nás, prosím, kontaktujte na elektronické adrese akceptacekaret@csob.cz. Aktuálně pracujeme na opatřeních, aby se do budoucna situace neopakovala. Tato opatření budou implementována v nejbližších dnech. Situace nás velmi mrzí a za vzniklé komplikace se všem klientům omlouváme,“ sdělila mluvčí banky ČSOB Monika Hořínková.
Podle tohoto vysvětlení je tedy možné, že sumy, které se nyní objevily na výpisech z účtu cestujících, jsou součtem projetého jízdného za delší časové období.
„Je běžné, že například Visa strhává tyto transakce jednou za tři dny. Mastercard jednou za šest až osm dní. A karty ze zahraničí mohou mít lhůtu až 90 dnů, jak máme zkušenosti se studenty z Asie. Nyní se vinou chyby zřejmě sčítaly platby za ještě delší období,“ vysvětlil ředitel Abraham. Klientům, kteří se přesto domnívají, že jim byla stržena neoprávněná částka, a chtějí si to ověřit, doporučuje navštívit zákaznické centrum dopravního podniku.
„Na základě dokladu, který jim byl po zaplacení zaslán, na kterém je variabilní kód, vše dohledáme. A pokud opravdu došlo ke stržení vyšší částky, zavázala se banka, že peníze vrátí,“ ujistil ředitel Abraham. Případně mohou lidé napsat přímo bance na výše uvedený e-mail.
Komplikace od počátku
Problémy s výší strhnuté částky z účtů klientů nejsou jedinými komplikacemi, které musel dopravní podnik řešit v souvislosti s placením bankovní kartou ve svých vozech. Tuto funkcionalitu umožnil nový odbavovací systém za 25 milionů korun. Původně měl být v provozu od počátku roku 2023, ale spuštění se pozdrželo. Navíc právě možnost zaplatit kartou nefungovala. To se podařilo zprovoznit až v loni v září.