Článek
„Ať už jedete kamkoli a pojedete po D1, tak na trase na Jadran je úsek D1 to nejhorší, co motoristy potká,“ řekl Právu mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Na D1 mezi Prahou a Brnem je řada zúžení. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého se bude přes prázdniny rekonstruovat 41 kilometrů D1 ve čtyřech úsecích. K tomu se tento víkend ještě protáhne cesta motoristům jedoucím z Prahy, protože od sobotního do pondělního večera bude dálnice mezi 21. a 41. kilometrem uzavřena kvůli demolici mostu přes dálnici. Lidé budou tuto trasu muset objíždět.
Další dvě zúžení čekají řidiče jedoucí do Chorvatska přes Maďarsko na Slovensku.
Ze dvou tras, přes Slovensko a Maďarsko nebo Rakousko a Slovinsko, doporučuje Sirota tu první: „Je klidnější a méně frekventovaná.“ Tuto trasu podle něj používají Slováci, částečně Poláci a Maďaři. Na trase přes Rakousko a Slovinsko se připojují Rakušané, Němci, Nizozemci i Češi a provoz je velmi silný ve dne i v noci.
Sirota také varoval před jízdou k moři tuto sobotu. „Sobota je hrůzostrašná zahuštěním dálnic, přechodů a mýtnic v Chorvatsku. Ještě se to zhorší, jak budou přibývat prázdniny v jednotlivých spolkových zemích Německa,“ upozornil.
Při počítání nákladů na cestu je třeba vzít v úvahu cenu dálničních známek nutných pro průjezd všech zemí na cestě do Chorvatska. Obvykle mívají desetidenní platnost s výjimkou Slovinska, kde známka platí jen sedm dní, takže ji většinou musíte platit dvakrát.
V Evropské unii začaly platit covidové certifikáty pro cestování bez omezení
V Rakousku vyjde desetidenní známka na 9,50 eura, na Slovensku 10 eur. Stejná cena jako loni platí v Maďarsku, kde známka vyjde na 3640 forintů, v přepočtu 262 Kč.
„Nejvíce tradičně peněženky trápí Čechy slovinská dálnice, kde se platí za 7 dní 15 eur. Část lidí se to snaží objíždět, ale cestu si prodloužíte a ve Slovinsku jedete přes vesnice, kde dost často hlídá dodržování rychlosti tamní policie,“ podotkl Sirota.
Rakousko má jak elektronickou, tak nalepovací známku. Tu elektronickou lze koupit ještě před odjezdem z domova, podobně jako slovenskou nebo maďarskou. Známky lze koupit i na hraničních přechodech. Slovinská známka je pouze nalepovací.
Dalším nákladem je mýtné v Chorvatsku. To může podle destinace hravě přesáhnout tisícikorunu. Ušetřit na mýtném lze zakoupením čipu ENC, který se dá za stínítko nebo sluneční clonu v autě. Základní vyjde na 380,60 kuny (asi 1300 korun), v ceně je kredit na mýtné v hodnotě 333 kun (1135 Kč).
Čip lze zakoupit na všech mýtnicích v Chorvatsku. Výhodou je sleva 21,74 procenta na mýtném, ale i výrazné zrychlení průjezdu mýtnými branami. Ty jsou označené ENC, podle Siroty to bývají průjezdy zcela vpravo. Branou, která s čipem komunikuje, stačí projet předepsanou 30kilometrovou rychlostí. Čip lze dobíjet elektronicky nebo na mýtnicích.
Drahé tankování
Co se týče pohonných hmot, nejvýhodnější je natankovat v Česku a pak v Rakousku nebo Maďarsku. Chorvatsko podle Siroty nedávno zvýšilo spotřební daň a projevilo se to navýšením ceny u všech paliv asi o desetinu.
Po návratu z červených zemí bude nutný PCR test až 5. den, do té doby samoizolace
V současnosti tak podle něj vyjde litr benzínu na asi 10,50 kuny (35,80 Kč). Na dálnici je cena ještě vyšší, tankuje se tam bezmála za 12 kun (asi 41 Kč). „Je to ale pořád méně, než kolik se platí v Itálii. Tam stojí pohonné hmoty kolem 42 až 45 Kč za litr,“ dodal Sirota.