Článek
Cestování s jednotnou jízdenkou by měl umožnit jednotný tarif na železnici. Přestože tarif bude primárně kilometrický, bude nabízet i síťové či traťové jízdenky.
V současnosti si musí cestující kupovat v případě přestupů mezi vlaky více dopravců více jízdenek, což s jednotným tarifem nebude nutné.
Ministerstvo dopravy uvádí, že se spuštěním systému se počítá v prosinci příštího roku. Zavedení a pětiletý provoz systému jednotných jízdenek má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Dobrovolně se k němu budou moci připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. Teď to je například na trati mezi Prahou a Ostravou.
V rámci návrhu zákona bude moci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) i kácet stromy, které zasahují do trati.
MÁME NOVÝ ZÁKON O DRÁHÁCH! 👍 Po půl roce jsme schválili velkou novelu, které jsem byl zpravodajem a autorem návrhů. Co vám přinese? - na jednu jízdenku po celé ČR. - spojování vlaků. - změna názvu @SZDC_info - větší bezpečnost (odstranění nebezpečných stromů).
— Martin Kolovratník 🇨🇿 (@kolovratnikm) September 13, 2019
„Dáváme jim do ruky tu možnost. Neznamená to, že SŽDC bude poblíž tratí kácet ve velkém,“ hájil poslanec ANO Martin Kolovratník jeden z pozměňovacích návrhů, který kritizovali například Piráti.
V rámci návrhu je i možnost nařídit spojování vlaků různých dopravců. Další změnou je přejmenování Správy železniční dopravní cesty na Správu železnic.
Návrh podpořilo 141 poslanců napříč politickým spektrem. Příslušnou novelu drážního zákona a dalších souvisejících zákonů musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident.