Článek
Zároveň v příštím roce spustí ČD nové linky do Vídně, Curychu nebo Rostocku. Provoz na koridorech urychlí i další dopravci. Nový jízdní řád začne platit od neděle 11. prosince.
Nejdříve by vlaky měly zrychlit na čtvrtém koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jízdní doby zkrátí především dokončení dvou přeložek na trati. Spoje EC nebo IC by trasu měly nově zvládnout za 100 minut, což je o 18 minut rychleji než nyní.
České dráhy plánují zdražit od prosince až o 15 procent
Na 4. koridoru pojedou také dva páry nových rychlíků Silva Nortica z Prahy do Vídně.
Na Moravě o půl hodiny dřív
Postupné zrychlení dopravce očekává také na koridoru z Prahy do České Třebové a dále do Brna, kde by měly být ukončeny některé výluky.
Například některé spoje pendolinem mezi Prahou a Ostravou by oproti současnosti měly zkrátit jízdní dobu až o půl hodiny. Cesta by tak mohla trvat lehce přes tři hodiny. O desítky minut zrychlí i další spoje na trati.
V posledních měsících komplikovaly nebo dále komplikují dopravu z Prahy přes Pardubice na Moravu stavební práce mezi Poříčany a Kolínem, na nádraží v Pardubicích a mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.
Místo stání v kolonách je tu alternativa v podobě moderních vlaků
Od července příštího roku se pak mezinárodní vlaky do Rakouska a Maďarska mezi Prahou a Brnem vrátí na svou původní trasu vedoucí přes Pardubice. Dosud jezdí přes Vysočinu. Spoje na trase zrychlí zhruba o 25 minut.
Rostock i Basilej
Kromě toho dráhy od nového jízdního řádu chystají několika nových linek do zahraničí. Nově budou jezdit do Curychu přes Drážďany a Lipsko, nabídnou spojení na jihovýchod Německa a také do švýcarské Basileje.
Ve směru na sever dopravce dále rozšíří spojení o Rostock u Baltského moře. Více vlaků pak bude jezdit také do Žiliny, a to z Prahy i z Ostravy.
Podle ředitele ČD Michala Krapince chtějí v novém jízdním řádu vlaky nabídnout ekologickou alternativu vůči autům či autobusům.
„Místo stání v kolonách, hledání volných míst na parkování a věnování se řízení auta je tu alternativa v podobě moderních vlaků,“ řekl Krapinec.
Dopravu na tuzemských koridorech zrychlí i další dopravci. V novém jízdním řádu Leo Expressu se zkrátí jízdní doba některých spojů dopravce z Prahy do Ostravy o 16 minut, do Košic pak o 37 minut.
České dráhy vyjedou až k Dánsku, začíná platit upravený jízdní řád
Leo Express zároveň obnoví další dva páry vlaků s konečnou stanicí v Karviné a po dvou letech se do jízdního řádu vrátí zastávka v Ústí nad Orlicí.
U žlutých vlaků RegioJet přinese nový jízdní řád od prosince zrychlení spojení mezi Ostravou a Prahou o 13 minut.
V létě pak díky ukončení výluky u Brandýsa nad Orlicí budou vlaky směřující z Prahy do Brna opět jezdit přes Českou Třebovou a čas jízdy z Brna do Prahy se tak zkrátí o 26 minut na 2,5 hodiny.
České dráhy s novým řádem chystají zdražení jízdného, o jeho výši však zatím nerozhodly.
Výši zdražení slíbily oznámit v blízkých dnech. ČD avizovaly, že zdražení má z větší části pokrýt letošní inflaci, pravděpodobně bude kolem 15 procent.