Článek
Čeští vědci pracují na systému nazvaném ELORYKS už tři roky. Ujíždějícímu vozidlu dokáže při mimořádných a krizových situacích elektronicky omezit rychlost nebo ho přímo zastavit. Dosah má kolem 300 metrů.
Nebyly by tak už potřeba invazivní a často destruktivní donucovací prostředky, které mohou způsobit škodu na majetku či na zdraví, a ubylo by také divokých manévrů na silnicích.
„V rámci Evropy jsme, pokud je nám známo, jediní, kdo se tímto vývojem zabývá,“ říká Zdeněk Lokaj z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT, který prototyp novinářům představoval.
Při divoké honičce muž z Olomoucka opakovaně naboural policejní auto, vyřadil ho z provozu
„Tou moderní technologií, na kterou my cílíme, je bezdrátová komunikace mezi vozidly známá třeba pod zkratkou V2X (Vehicle-to-X - pozn. red.) nebo jako kooperativní systémy. Tyto technologie už se dnes dostávají do komerčně vyráběných vozidel,“ vysvětluje.
Nejsou zdaleka ve všech, situace se má ale změnit, a to i v souvislosti s rozšířením autonomních vozidel. V současnosti jsou jimi vybavené například všechny nové elektrické modely VW a poslední generace VW Golf.
Umožňuje jim komunikovat s ostatními podobně zařízenými vozidly v okolí či s „chytrou“ dopravní infrastrukturou, která je upozorní třeba na kolonu, práce na silnici či blížící se sanitku.
„A nám umožňuje bezpečným a autorizovaným způsobem vydat povel pronásledovanému vozidlu, aby se zastavilo,“ přibližuje Lokaj, jakou funkci by vyvíjená funkcionalita do standardizovaného hardwaru přinesla.
Vypínání jedním tlačítkem
Policejní vozidlo by při mimořádné bezpečnostní situaci vyslalo ze své komunikační jednotky signál a do několika sekund na dálku vyplo pachateli přívod paliva do motoru jeho vozu, v případě elektrického auta zase omezilo přísun energie z baterie.
Pohyb aut by sledovali příslušníci policie pomocí aplikace v tabletu. Na základě vzdálenosti, rychlosti či směru by v ní vybrali konkrétní vůz, který chtějí „vypnout“, zvolili tlačítko „blokovat“ a malý červený trojúhelník by jim na obrazovce potvrdil, že jednotka druhého vozu povel přijala a stroj zastavila.
Vyzkoušeli jsme si s kamerou Novinek účinnost systému také prakticky a nasedli do testovacího „ujíždějícího“ auta pachatele. Jedeme do kopce a zrychlujeme… Kousek od nás zástupci ČVUT na tabletu spouštějí blokaci.
„A teď nás zastavili a auto přestalo táhnout,“ hlásí náš řidič a s námi to lehce škubne, jak nemáme najednou palivo. „Držím pořád sešlápnutý plyn, ale auto prostě netáhne, cítíme, že se cuká a blikají blinkry,“ popisuje řidič při zastavování.
Vězeň na útěku úmyslně najel do policejního auta. Soud mu potvrdil 17,5 roku
Proti krádeži i nebezpečným zločincům
Systém by šel v budoucnu využít také v případě odcizení vozu, omezení pohybu kolem chráněných budov nebo při plánovaných policejních akcích proti zvlášť nebezpečným zločincům.
„Ti jsou nejen schopní použít to samotné vozidlo jako zbraň, ale ještě navíc jsou ozbrojení. Ten moment překvapení zásahu policie je rozhodující. I když se pachatel bude přibližovat k vozidlu, které stojí, tak ho nenastartuje,“ vysvětluje zakladatel a bývalý vedoucí oddělení pro vědu, výzkum a inovace Policejního prezidia ČR Vladimír Táborský. Přínos pro policejní složky by podle něj byl obrovský.
Vedle technické stránky inovace je potřeba vyřešit také procesní a právní hledisko, tedy za jakých okolností bude možné blokující signál využít a jak systém ochránit před zneužitím. Při větším rozšíření bude nutná evropská regulace i dohoda mezi bezpečnostními sbory a automobilkami.
„Stejně to budou muset automobilky do svých vozidel implementovat, a to z toho důvodu, že když budou mít ve vozidle jakoukoli autonomní funkci, tak musí mít možnost ho na dálku deaktivovat, třeba při indispozici řidiče, který nebude schopný převzít od robota řízení,“ myslí si Lokaj.