Článek
Když se vám poštěstí za půl hodiny se přiblížit k překážce, zjistíte, že je na vině neschopnost řidičů dodržovat pravidla, tedy správně zipovat. Přitom pravidlo řazení vozů jako na zdrhovadle zná česká legislativa už šestnáct let. Je jasně definováno v zákoně o provozu na pozemních komunikacích.
„Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu,“ píše se trochu krkolomně v zákonu o silničním provozu.
V praxi to tedy znamená, že by se vozidla z obou pruhů měla plynule sjíždět v tom jednom místě jakou zoubky na zipu.
Nejen spravedlivé, ale i rychlejší
Tato metoda je nejen spravedlivá, ale ukazuje se, že když se tohoto principu všichni drží, tak to zkracuje i dobu čekání v kolonách.
„Je prokázáno výpočtem, že při správném použití zipového pravidla dochází ke zvýšení propustnosti v místě zúžení zhruba o dvacet procent,“ sdělil Právu šéf BESIP Martin Farář. Dodal, že lidé by měli dbát na použití metody zipu hlavně v letních měsících, kdy je čas nejen dovolených, ale především uzavírek a rozkopaných silnic.
Za nezipování pokuta až 2500
Bohužel tomu tak nezřídka není a málokterý z řidičů ví, že se tím dopouští protiprávního jednání. Podle Faráře je totiž nedodržování pravidla zipování přestupkem, za který je možné na místě uložit pokutu až dva tisíce korun a ve správním řízení pak 2500 korun.
„Policisté se kontrole dodržování pravidla zipu věnují v rámci běžného výkonu služby,“ řekl Právu mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.
„K tomu využíváme zpravidla vozidla pro takzvaný skrytý dohled s dokumentační a záznamovou technikou, případně tuto techniku ve vozidlech v barevném provedení Policie ČR,“ dodal.
Jak správně zipovat?
Nejčastějším nešvarem řidičů je nejen to, že se navzájem nepustí, ale i to, že se neřadí jeden za druhým až těsně před zúžením vozovky. Často řidiči, kteří toto pravidlo nerespektují nebo neznají, plynulost komplikují tím, že se v už skoro stojící koloně připojují daleko dříve.
V případě, že je končící pruh volný, se pak odborníci setkávají s dalším bezohledným chováním řidičů. Ti předjedou stojící řadu a agresivně se snaží vmáčknout hned na začátek.
„Oni ten volný jízdní pruh, který končí, využívají k agresivním manévrům. Dojedou na konec a agresivně se zařadí,“ konstatoval Marek Ščerba z Centra dopravního výzkumu s tím, že tento manévr může být příčinou dopravní nehody, protože prvních pár aut v proudu to ubrzdí, ale další už ne.
Přestože pravidlo zipu by u nás mělo fungovat již léta, řada českých řidičů ho stále nezná. To potvrzuje i Farář. Dokládá to podle něj průzkum, který proběhl před dvěma lety v oblasti Olomouce.
„Ptali se šedesáti řidičů, co je to pravidlo zipu a jak funguje. V podstatě téměř čtvrtina na to nedokázala odpovědět,“ uvedl Farář s tím, že ačkoli vzorek respondentů nebyl nijak veliký a byl z jedné oblasti, ukazuje se, že pro některé účastníky silničního provozu je zipování stále španělská vesnice.