Článek
„Jsem hrdý na to, že jsem Čech a že to je český patent,“ řekl Právu Bělka, který chce se svým nápadem dobýt svět. Podle jeho představ by se nádobka se sypkou směsí montovala pod kapotu před předními koly a byla by doplňkem ke stávajícím systémům, jako je ABS. Brzdný systém by se spouštěl automaticky v reakci na prokluz kol.
„Na první pohled to vypadá absurdně v dnešní době sypat písek pod kola. Ono by tedy samozřejmě šlo o speciální podsypovou směs. Nicméně fungovat to bude,“ řekl Právu znalec z oboru dopravy Petr Pavlata, který měl možnost tento patent posoudit.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Nahradil by řetězy
„Jako Pražák jsem od malička jezdil v těch starých tramvajích, kde bedýnka s pískem byla, a když bylo třeba, tak se kola podsypala. Takže ten princip je známý sto padesát let,“ podotkl Pavlata.
Řídicí systémy v autech dokážou podle něj bezpečně rozeznat, když se vozidlo ocitne na kluzké vozovce. Problém proto nepředstavuje ani automatické spouštění podsypových brzd.
„Výhody se projeví nejvíc při nepředpokládaném výkyvu počasí, například při neočekávané námraze nebo sněhu,“ míní Bělka.
Podsypová směs by se podle něj prodávala a doplňovala podobně jako třeba voda do ostřikovačů. „V první řadě by se měl systém využívat u zásahových vozidel nebo vozidel záchranné služby,“ plánuje Bělka. Podle něj by se mohl vynález dostat i do sériové výroby.
Při počítačových simulacích, které se používají i při přípravě znaleckých posudků, zkrátila novinka brzdnou dráhu Škody Octavie při padesátikilometrové rychlosti na zamrzlém povrchu o třetinu.
„Zařízení na zvýšení adheze předních kol silničních vozidel lze využít prakticky u všech modelů vozidel, především pak těch, která jsou provozována v extrémních přírodních podmínkách a terénech,“ uvedl Bělka.
Cena auta by se zvýšila o pět tisíc
Zařízení pomůže i při rozjezdu auta v kopci na souvislé vrstvě sněhu nebo na namrzlé vozovce. Cenu běžného nového osobního automobilu by podle něj zařízení zvýšilo asi o pět tisíc korun.
Dosud se pro zvýšení přilnavosti kol u automobilů na sněhu používají hlavně klasické kovové řetězy. Nevýhodou je, že je řidič musí podle zákona sejmout na úsecích, kde není souvislá vrstva sněhu nebo ledu kvůli ochraně povrchu vozovky. Manipulace s nimi je navíc zdlouhavá a namáhavá.
Takzvané tekuté řetězy, které se před jízdou nastříkají na obvod hnacích kol, mají zase velmi krátkodobý účinek a nejsou příliš spolehlivé.
„Vynález máme patentovaný pro Českou republiku, do roka chceme dosáhnout na ochrannou známku pro celou Evropu,“ dodal Bělka.