Článek
„Na přeočkování třetí dávkou jsem šla v listopadu, kdy jsem ještě měla platný certifikát z prvních dvou dávek. Třetí dávka se mi ale připočetla jako první ze dvou a původní certifikát mi smazali,“ vylíčila Novinkám své komplikace lékařka Hana Novotná.
QR kód, který si stáhla do aplikace Tečka ze stránek Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS), tak bere v potaz jen jednu dávku vakcíny, a tudíž zobrazuje neplatný certifikát o bezinfekčnosti.
Třetí dávku už mají dvě třetiny lidí starších 60 let
„Takže vypadáte jako podvodník,“ postěžovala si lékařka, kterou tato situace zastihla na dovolené v Rakousku. „Neustále přemlouvám své pacienty, aby se nechali očkovat, a pak se sama ocitnu v situaci, kdy mě v Rakousku jako neočkovanou nechtějí pustit s prominutím ani na záchod,“ dodala. Vytištěný certifikát ženě sice pomohl, ale jenom někde.
Pobyt v rakouských horách slíbila dětem poté, co celé Vánoce strávila službou na oddělení s covidovými pacienty. Její specializací je nefrologie, tedy léčba ledvin.
Podle ministerstva zdravotnictví se takové případy nedějí často. „Podle uvedeného popisu šlo pravděpodobně o chybu zápisu na očkovacím místě,” sdělil Novinkám mluvčí resrotu Ondřej Jakob.
Některým plně naočkovaným na Nový rok zčervená Tečka
Podle něj aplikace Tečka po aplikaci třetí dávky po dobu 14 dnů uchovává původní certifikát ukončeného očkování i certifikát posilovací dávky, pak certifikát ukončeného očkování zmizí. V tomto konkrétním případě však kvůli chybně vykázané posilující dávce zmizel bez náhrady.
Informační linka nemá informace
Problém s neplatným certifikátem Novotné nakonec pomohla vyřešit její praktická lékařka, která díky možnosti vstupu do Informačního systému infekčních nemocí (ISIN) mohla QR kód opravit. To ale lidé, kterým se taková věc může přihodit, nevědí.
Podle Jakoba se lidé v takových případech mohou obracet na linku 1221. „Tam podobné výjimečné problémy pomáhají řešit,” napsal Novinkám mluvčí.
Přesně tento postup zvolila i Novotná, ovšem narazila. „Ve chvíli, kdy jsem to zjistila, jsem volala na help linku, kde mi slibovali, že se mi ozvou. Ale nikdo se neozval. Volala jsem podruhé, to mi řekli, že nevědí, co s tím mají dělat. Taková věc se může stát, ale nejhorší je, když nemáte žádnou zpětnou vazbu. Operátoři jsou milí, ale nepomůžou,“ říká Novotná o své zkušenosti s informační linkou. Podle jejích slov jí bylo několikrát přislíbeno, že se jí někdo ozve, ale nikdy se tak nestalo.
„Já si jako doktor můžu poradit, ale co chudáci senioři, kteří nemají zastání. Vím o dalších dvou lidech, kteří měli stejný problém. U jednoho z nich to trvalo 14 dní. A nakonec to nevyřešila help linka, ale jeho praktický lékař,“ říká lékařka.
Zároveň nabádá lidi, kteří se do podobné situace dostanou, aby ji okamžitě řešili a nespoléhali se na to, že se certifikát automaticky opraví.