Článek
Krásně to ilustruje čtvrteční vystoupení náčelníka generálního štábu Aleše Opaty na obranné konferenci na pražském Žofíně, který vzletně mluvil o nutnosti pořídit umělou inteligenci a zároveň žehral na to, že vojáci jezdí v půl století starých autech sovětské výroby.
Velitel armády ve svém příspěvku mluvil o tom, že všechny armády světa se více zaměřují na kybernetickou obranu a ani česká armáda se do budoucna neobejde bez umělé inteligence.
„Nový kámoš” českých vojáků
Podle něj vojáci čím dál víc zjišťují, že budou pro orientaci v kyberprostoru potřebovat „nového kámoše“. „Ten nový kámoš, nový spolupracovník je v našem pojetí umělá inteligence na bázi neuronových sítí, který nám pomůže jak při vedení bojové činnosti, tak při analýzách a vyhodnocování,“ řekl Opata. Dodal, že bez výkonných počítačů už není možné existovat.
„Dneska se dostáváme v informačním a technologickém prostředí do takové situace, že v doméně kybernetických a informačních operací už není v lidských možnostech všechny informace, všechny vjemy dávat dohromady, analyzovat a vyhodnocovat,“ dodal Opata.
Ve svém projevu také připomněl, že od začátku roku v Brně chystají nové velitelství kybernetických a informačních operací. „Rozjeli jsme už nábor na vysokých školách a v komunitě IT specialistů,“ řekl generál.
Jezdíme v autech starších než já, rozzlobil se Opata
Na přetřes přišel i nákup nových terénních osobních vozů. Jak v úterý informovalo Právo, armáda chce urychleně vyměnit 600 aut UAZ 469, jež v české armádě slouží už od roku 1974 a v Sovětském svazu se vyráběly od roku 1971, respektive starší verze už od roku 1953. Dosluhuje i 700 vozů Land Rover Defender, které česká armáda začala pořizovat v 90. letech.
Opata se kvůli tomu, že vojáci musí stále řídit půl století stará auta, rozzlobil. „Je nemravné, že vojáci jezdí ve 21. století vozidlem UAZ, které je starší než já,“ řekl Opata, jemuž v září bude 55 let.
Co by se s nimi stalo na dálnicích, hrozí se Metnar
Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) doplnil, že chtějí auta urychleně pořídit, a proto vyjednávají s ministerstvem financí, aby obraně nákup aut mimo schválený plán vojenských zakázek povolilo. „Protože nevím, jak by se mi žilo, kdyby došlo k haváriím, kdybychom pustili ty UAZ na dálnice,“ řekl Metnar.
Šéf asociace obranného průmyslu Jiří Hynek ironicky poznamenal, že vojáci svým způsobem jezdí ve veteránech. „Už byste na ně měli dát veteránské značky. Je ale smutné, že odkládání nákupů a pocit, že se všichni budou mít rádi a v Evropě bude vždy bezpečno, vedl k tomu, že dnes se to musí rychle dohánět,“ řekl Hynek.